روش منوال تراپی (Manual Therapy)

به انجام هر نوع روش درمانی فیزیوتراپی که با استفاده از دست‌ها و مهارت فیزیوتراپ در تحریک و تحت فشار قرار دادن اندام‌های مختلف بدن انجام می‌شود، اصطلاحاً منوال تراپی یا درمان دستی گفته می‌شود. این روش یکی از مؤثرترین و در عین ‌حال قدیمی‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان عارضه‌های حرکتی و تصحیح اختلال عملکرد اندام‌های مختلف بدن است.

منوال تراپی با استفاده از دست‌های فیزیوتراپ‌ها انجام می‌شود. در این تکنیک فیزیوتراپ اندام آسیب ‌دیده مانند مفصل ستون فقرات و یا مفصل دست ‌و پا را با توجه به تکنیک‌هایی خاص حرکت داده و یا تحت فشار قرار می‌دهد. حرکت دادن مفاصل در سرعت مناسب و در جهات معین برای جا اندازی آنها و اصلاح حرکتی اساس کار روش منوال تراپی است. در عین ‌حال از تکنیک‌های فشاری این روش می‌توانیم برای تسکین دردهای مزمن در بافت‌های نرم نیز استفاده کنیم. در این مقاله از تیم کارشناسی گروه فیزیوتراپی ماهان به بررسی تمامی نکات و جزئیات روش منوال تراپی می‌پردازیم. همچنین جهت بهره‌مندی از ماهرترین فیزیوتراپ‌ها در اجرای درمان دستی می‌توانید از خدمات تیم فیزیوتراپی ماهان استفاده کنید.

منوال تراپی چه فایده‌ای دارد؟

ریشه بسیاری از مشکلات حرکتی از قبیل مفاصل میان مهره‌های ستون فقرات و یا مفاصل میان استخوان‌های دست‌ و پاها در اثر فشارهای مزمن ایجاد شده‌ است. فشارهایی که باعث جابجایی مفاصل شده و اختلالات حرکتی را در ادامه تولید می‌کنند. دردهای شدید و مشکلات از قبیل کاهش دامنه حرکت اندام‌ها مانند کاهش قابلیت حرکت کمر و یا گردن و دست‌ها و… از این موارد هستند. اصولاً این عارضه‌ها در حیطه جراحی‌ها قرار نمی‌گیرند، چرا که بافت‌ها سالم هستند؛ اما تغییراتی در آنها ایجاد شده‌ است. از طرفی با تجهیزات و ابزارها از قبیل تحریک الکتریکی و یا التراسوند نمی‌توانیم مشکلات حرکتی ایجاد شده را برطرف کنیم. در چنین شرایطی تنها به استفاده از تکنیک‌های منوال تراپی در فیزیوتراپی نیاز داریم.

منوال تراپی تکنیکی مؤثر برای اصلاح حرکتی و همچنین کاهش فشار و استرس عضلانی است. تا جاییکه در صورت اجرای صحیح می‌تواند شرایط حرکتی اندام آسیب ‌دیده را بازیابی کرده و حتی در کاهش دردهای عصبی و عضلانی تأثیرگذار باشد. این تکنیک‌ها در نهایت سادگی و بدون هر نوع روش تهاجمی و تنها با استفاده از قدرت دستان فیزیوتراپ‌های آگاه و کاربلد انجام می‌شود و برای کاهش دردهای مزمن استخوانی، مفاصل و یا عضلات تأثیرگذار است. در عین ‌حال می‌توانیم از روش منوال تراپی برای برطرف شدن استرس و یا اسپاسم و گرفتگی عضلات استفاده کنیم.

اهداف کلی منوال تراپی چیست؟

 

چه زمانی به منوال تراپی نیاز داریم؟

دلایل ایجاد عارضه‌های حرکتی متنوع هستند. گاهی در اثر یک سانحه رانندگی بخشی از مهره‌های ستون فقرات خصوصاً گردن افراد جابه‌جا می‌شود و یا در اثر فشارهای سنگین در فعالیت‌های ورزشی با جابه‌جایی مفاصل و مشکلات حرکتی روبرو هستیم. در بسیاری از این نوع آسیب‌های ناگهانی که در اثر جابجایی استخوان‌ها روی‌ هم و تحت فشار قرار دادن مفاصل ایجاد می‌شوند، استفاده از تکنیک‌های منوال تراپی برای قرار دادن استخوان‌ها در جای خود و کاهش فشار مفاصل مفید است.

اما منوال تراپی برای مشکلات مزمن استخوانی و حرکتی نیز مفید هستند. به ‌عنوان مثال برای درمان بسیاری از عارضه‌های حرکتی که در اثر شرایط نامناسب در طول مدت زمان طولانی ایجاد می‌شوند، مانند آسیب‌های ناشی از کار مثل کمردرد و یا گردن درد می‌توانیم از تکنیک‌های مؤثر منوال تراپی استفاده کنیم. این درمان‌های دستی برای تسکین کمردردهای حاد و مزمن شده مفید هستند. در عین ‌حال برای از تنش رها کردن مفاصل فاقد دامنه حرکتی مؤثر است. در شرایط کلی زمانی‌ که مفاصل و یا عضلات آسیب ندیده‌اند، اما تحت فشار و استرس زیادی هستند، می‌توانیم از تکنیک‌های درمان دستی برای رفع استرس این اندام‌ها و بازیابی حرکت و ایجاد شرایط طبیعی موقعیت آنها در بدن استفاده کنیم.

اهداف کلی روش منوال تراپی چیست؟

منوال تراپی با حرکات ماهرانه دست فیزیوتراپ‌ها اجرا می‌شود. اجرای این روش بسیار ساده است، اما لازم است تا با دقت کامل و تسلط بالا بر آناتومی بدن انجام شود. هر نوع فشار و یا حرکت غیر اصولی می‌تواند ابعاد آسیب اندام تحت تنش را بیشتر کرده و حتی باعث آسیب دیگر بخش‌ها شود. فیزیوتراپ‌ها با توجه به آناتومی بدن و از طریق دست‌های خود به بیماران کمک می‌کنند که حرکاتی طبیعی را بازیابی کرده و اندام‌های جابجا شده بدن آنها در شرایط طبیعی قرار بگیرند. اهداف کلی روش منوال تراپی را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • تغییر و اصلاح عملکرد عضلات تحت فشار و رفع استرس و اسپاسم عضلانی
  • بهبود انبساط بافت‌های نرم بدن
  • اصلاح و افزایش دامنه حرکت مفاصل تحت فشار که از نظر بافتی سالم هستند.
  • اعمال تحریک‌ها و یا دستکاری در بافت‌های نرم و مفاصل با هدف رفع استرس آنها
  • تسکین دردها و ایجاد آرامش
  • تسکین التهاب در اثر آسیب‌های مفصلی و عضلانی

روش منوال تراپی ابعاد گوناگونی را شامل می‌شود؛ اما در کل برای آن است که بتوانیم افراد با مشکلات حرکتی را بدون هر ابزار تهاجمی و یا جراحی از دردها رهانیده و قابلیت حرکت طبیعی اندام‌های مختلف بدن را برای آنها بازیابی کنیم.

تکنیک‌های درمان دستی برای کدام عارضه‌ها کاربرد دارد؟

عموماً برای تسکین دردها و بازیابی حرکتی و جا افتادن مفاصل در عارضه‌های ستون فقرات از روش منوال تراپی استفاده می‌شود. معمولاً پزشک ارتوپد با بررسی ابعاد آسیب ایجاد شده در صورتی ‌که ناهنجاری ستون فقرات در اثر شرایط نامناسب مهره‌ها نسبت ‌به یکدیگر باشند، استفاده از روش منوال تراپی را توصیه می‌کند. با این ‌وجود موارد کاربردی روش‌های درمان دستی متنوع است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکلات گردن اعم از گرفتگی عضلات و یا آرتروز گردن
  • مشکلات عضلانی و مفصلی در دست‌ها، مچ، آرنج و یا شانه
  • مشکلات و عارضه‌های حرکتی ایجاد شده در پاها از مچ پا، زانو تا لگن
  • آسیب‌های ناشی از تصادفات که به جابجایی مفاصل انجامیده است.
  • صدمات مزمن ناشی از شرایط نامناسب محیط کار و یا آسیب‌های ورزشی
  • هر نوع اسپاسم و یا گرفتگی عضلانی

 

تکنیک‌های منوال تراپی چه هستند؟

 

روش منوال تراپی چه هستند؟

منوال تراپی روش های متعددی دارد که هر کدام از آن ها برای درمان قسمتی از بدن مورد استفاده قرار میگیرد، در ادامه به معرفی روش های منوال تراپی می‌پردازیم:4

1) روش مکنزی

Mckenzic Method (روش مکنزی) یکی از تکنیک‌های مؤثر در منوال تراپی است که با هدف ارزیابی سیستم اسکلتی خصوصاً مشکلات ستون فقرات و درمان آنها انجام می‌شود. این روش اولین ‌بار توسط فردی به ‌نام رابین مکنزی که برای درمان کمردردهای خود دنبال راهکار بود، ابداع شد. در حال ‌حاضر روش مکنزی از مؤثرترین تکنیک‌های اصلاح حرکتی در منوال تراپی است.
این روش با شرح حال بیمار آغاز خواهد شد. در واقع فیزیوتراپ از بیمار می‌خواهد که با جزئیات کامل از دردها و مشکلات حرکتی خود صحبت کند. سپس از بیمار خواسته می‌شود که یکسری حرکت‌های خاص را انجام بدهد. فیزیوتراپ با بررسی دامنه حرکتی و با ابعاد غیر طبیعی بودن حرکت‌ها و البته با استناد به گفته‌های بیمار قادر است تا فشار درد و نوع مشکل بیمار را شناسایی کند. در ادامه یکسری حرکات ورزشی خاص با توجه به تکنیک مکنزی و تشخیص فیزیوتراپ تجویز خواهد شد. از روش مکنزی در منوال تراپی می‌توان برای درمان مشکلات دیسک کمر و آرتروز گردن، تنگی کانال نخاعی، عصب سیاتیک و مشکلات حرکتی در مفاصل شانه و زانو استفاده کرد.

2) روش مولیگان

تکنیک مولیگان از جمله اقدامات مؤثر فیزیوتراپی در خانواده روش‌های منوال تراپی است که توسط دست‌های فیزیوتراپ از طریق کشش و فشار و همکاری بیمار انجام می‌شود. این روش در واقع شامل چندین تکنیک مختلف موبیلیزیشن است که جهت درمان مشکلات ستون فقرات انجام خواهد شد. روش مولیگان براساس تکنیک‌های حرکتی گلایدهای طبیعی، گلایدهای پایدار و موبیلیزیشن شکل ‌گرفته است که نوع حرکت و شدت اجرای آن توسط فیزیوتراپ و با معاینه نوع آسیب ستون فقرات انجام می‌شود. هدف از اجرای این روش افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات و اندام‌های آسیب‌ دیده آن است. بهره‌مندی از روش مولیگان در کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی ستون فقرات تأثیرگذار است و در کل برای کسانی که از خشکی کمر تا گردن رنج می‌برند و یا دردهایی مزمن در ناحیه گردن تا پاها و بازوها دارند، توصیه می‌شود.

3) روش ماسل انرژی

MET یا همان ماسل انرژی که گاهاً با عنوان انرژی عضلانی معرفی می‌شود، در واقع یک تکنیک مؤثر از درمان‌های دستی است و با هدف تقویت و بهبود دامنه حرکتی عضلات انجام خواهد شد. در این روش قرار است تا با ایجاد انقباض‌های خود خواسته در بیمار برای درمان و تقویت عضلات دست به کار شویم.
روش ماسل انرژی یا همان انرژی عضلانی با بررسی نوع و شدت آسیب عضله آغاز می‌شود. یک عضله ممکن است دچار اسپاسم، گرفتگی، خشکی و… شده باشد. در ادامه و با توجه به نوع عارضه فیزیوتراپ به بخش‌هایی از اندام حرکتی بیمار فشار وارد می‌کند و بیمار باید با منقبض کردن عضلات در آن ناحیه در مقابل فشار دست فیزیوتراپ مقاومت کند. معمولاً این تقابل هر بار ۵ ثانیه با استراحت‌های کوتاه ادامه پیدا می‌کند. این تکنیک بر این اصل استوار است که وقتی یک عضله منقبض می‌شود، عضله مقابلش در مفصل شل خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب دامنه حرکتی عضلات افزایش پیدا کرده و مسیر درمان مشکلات حرکتی عضلانی هموارتر می‌شود.

4) روش مایو فاشیال ریلیز

مایو فاشیال ریلیز یکی دیگر از تکنیک‌های منوال تراپی است که در تسکین دردها و همچنین بازیابی دامنه حرکتی مفصل و عضلات از دست ‌رفته تأثیرگذار است. این روش تماماً توسط دست‌های فیزیوتراپ انجام ‌شده و در آن از فشار کنترل‌ شده بر روی بافت هم‌بندی- عضلانی (میو فاشیال) استفاده می‌شود.
سندروم درد مایو فاشیال نوعی عارضه عضلانی است که در اثر سفتی عضلات ایجاد شده که به درد می‌انجامد. اما با استفاده از تکنیک مایو فاشیال ریلیز از طریق کشش‌های کم‌ فشار و ایمن می‌توانیم از این دردها و سفتی عضلات بکاهیم. این تکنیک با هدف شل کردن فاشیا از طریق کشش‌های تحت کنترل انجام می‌شود. این روش برای تسکین دردهای عضلانی و مفصلی، کاهش تنش‌های استخوانی و عضلانی، افزایش آبرسانی به سلول‌ها و بافت‌ها و حتی بهبود گردش خون موضعی و عمومی تأثیرگذار است.

5) روش موبیلازیسیون

روش موبیلازیسیون یک تکنیک خاصی از درمان دستی است که در بهبود خشکی، سفتی و حتی گرفتگی مفاصل بدن نقش دارد. در عین ‌حال از این روش برای کاهش درد و التهاب ناشی از حوادث و آسیب‌های مفصلی نیز استفاده می‌شود. موبیلازیسیون روش متکی بر آناتومی بدن است. به‌ این ‌ترتیب که فیزیوتراپ با بررسی نوع عارضه و تحلیل آناتومی بدن برای اقدامات دستی جهت بهبود حرکت و رفع سفتی و کاهش درد اقدام می‌کند.
روش موبیلازیسیون در ۴ گروه قرار می‌گیرد. گروه اول سری حرکت‌های کششی و یا فشاری برای کاهش درد هستند. حرکت‌های گروه دوم در رفع اسپاسم عضلانی نقش دارند. از حرکت‌های پیشرفته این روش در گروه سوم و چهارم نیز برای برطرف کردن خشکی و کاهش سفتی مفاصل استفاده می‌شود. دقت کنید که این روش کاملاً وابسته به آناتومی بدن است و باید توسط فیزیوتراپ کاملاً آگاه به آناتومی و مکانیزم حرکتی بدن انجام شود.

6) روش مانی پولاسیون

مانی پولاسیون یک تکنیک برای درمان مشکلات حرکتی و تسکین دردهای ناحیه ستون فقرات از درمان دستی است. این روش تماماً با مانورهای دستی فیزیوتراپ در ناحیه ستون فقرات انجام می‌شود. در واقع فیزیوتراپ‌ها از اجرای مانورهای کاملاً دقیق و حساب ‌شده مانی پولاسیون برای تحرک و عملکرد بافت‌های نرم، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های ستون فقرات استفاده می‌کنند. این تاثیر در نهایت باعث تحریک مفاصل شده که در رفع گرفتگی و افزایش دامنه حرکتی و بازیابی توانایی طبیعی ستون فقرات کاملاً تأثیرگذار است. از این تکنیک برای درمان بسیاری از مشکلات از جمله کمردرد، گردن درد، اختلالات اسکلتی- عضلانی در ناحیه کمر انجام می‌شود. البته مانورهای دستی مانوپولاسیون باید با دقت کامل و در نظر گرفتن آناتومی بدن و ستون فقرات انجام شود. لذا مهارت فیزیوتراپ در اجرای این روش الزامی است.

4 تکنیک اثر بخش در منوال تراپی

تمامی روش های منوال تراپی از نوع غیرتهاجمی است که بدون نیاز به دستگاهی خاص و تنها با استفاده از مهارت فیزیوتراپ‌ها در انجام حرکات برای فشار، تحریک و یا کمک به جابه‌جایی اندام‌ها انجام می‌شوند. البته روش‌های اجرای این درمان‌ها متفاوت هستند که در کل می‌توانیم انواع تکنیک‌های درمان دستی را در موارد زیر بررسی کنیم.

1) تحریک‌های مفصلی:

بخش بزرگی از روش‌های درمان دستی برای تحریک مفصلی است. در این روش‌ها فیزیوتراپ از تکنیک‌های مناسب حرکت اندام‌ها برای شل کردن مفاصل محدود شده استفاده می‌کند. به ‌این ‌ترتیب در افزایش دامنه حرکتی مفاصل تأثیر گذاشته و حتی در تسکین دردهای مفصلی نقش دارد. تحریک‌های مفصلی با جابه‌جایی هدفمند اندام‌ها برای افزایش دامنه حرکت مفاصل انجام می‌شود. در این روش فیزیوتراپ، ناظر بر اجرای حرکات است و با دست‌های خود به اندام محدود شده بیمار برای تکمیل حرکات کمک می‌کند. در عین ‌حال حین اجرای حرکات مراقب است که شدت، دامنه، سرعت و در کل نوع حرکت کاملاً دقیق و اصولی پیش رفته تا به‌ این‌ ترتیب مفصل محدود شده را به حرکت درست و طبیعی وادارد. از تحریک‌های مفصلی برای بازیابی حرکت مفاصل خشک‌ شده و یا از جا در رفته مادامیکه بافت سالمی دارند، استفاده می‌شود. لذا در تسکین دردهای مفصلی تأثیرگذار است. اما راهکار نهایی برای درمان مفاصل آسیب ‌دیده مانند پارگی دیسک کمر و یا پارگی منیسک و… نیست. در عین ‌حال می‌تواند به بهبود بیماران قبل ‌از انجام جراحی‌ها کمک کند.

2) تحریک‌های بافت نرم:

این بخش از تکنیک‌های درمان دستی برای رفع اسپاسم و گرفتگی بافت‌های نرم از قبیل ماهیچه‌ها و کاهش تنش عضلات کارایی دارد. بخش بزرگی از ناراحتی‌ها و دردهای افراد تنها به ‌علت استرس و تنش عضلانی است. در این نوع ناراحتی‌ها هیچ آسیب جدی در استخوان‌ها و یا مفاصل و رباط‌ها و… وجود ندارد. اما به دلایلی مانند قرار گرفتن بدن در شرایط نامناسب، مواجه شدن با سرما و یا هر نوع تحریک دیگر عضلات با مشکلات مانند اسپاسم، خشکی و یا گرفتگی روبرو هستند. با استفاده از روش منوال تراپی می‌توانیم این عضلات را تحریک کرده، از دردها کاسته و شرایط عادی را برقرار نمود. تکنیک‌های منوال تراپی از طریق تحریک‌های بافت نرم با استفاده از کشش و یا فشارهای مکرر انجام می‌شود. معمولاً فیزیوتراپ بررسی می‌کند تا با توجه به شرایط عضله چگونه و با چه شدتی از ترکیب حرکات کششی و فشاری برای باز شدن و رها شدن عضله استفاده کند.

3) تکنیک‌های استرین و اسپرین:

نوعی روش منوال تراپی است که از طریق تحریک‌های ملایم دستی برای برطرف کردن رفلکس‌های عضلانی عصبی که غیرطبیعی هستند، کارایی دارد. اهداف این روش‌ها در واقع رهاسازی اعصاب تحت تنش است. چرا که عموماً اعصاب تحت تأثیر مشکلات حرکتی ملتهب شده و دردهای مزمن را تولید می‌کنند. روش‌های متعدی برای تحریک عصبی وجود دارد که عموماً تهاجمی و یا ابزار محور هستند. اما منوال تراپی با استفاده از تکنیک‌های استرین و اسپرین بدون هر نوع تهاجمی و تنها از طریق تحریک‌های فوق‌ العاده ملایم دستی می‌تواند در درمان بسیاری از رفلکس‌های غیر طبیعی عصبی تأثیرگذار باشد.

4) تکنیک‌های انرژی عضلانی:

این روش با استفاده از انقباض ارادی عضله انجام می‌شود. در این روش فیزیوتراپ از بیمار می‌خواهد که به ترتیبی درست و در جهات معین عضلات خود را منقبض سازد. در عین ‌حال حین اجرای این روش به بیمار کمک خواهد کرد. این تکنیک از طریق انقباض ارادی عضلانی برای تولید نیرویی متقابل جهت تحریک مفاصل خشک‌ شده انجام می‌شود. همچنین برای مواردی از قبیل طولانی کردن عضلات کوتاه شده مناسب است.

روش انتخاب و اجرای تکنیک‌های منوال تراپی چگونه است؟

 

روش انتخاب و اجرای تکنیک‌های منوال تراپی چگونه است؟

درمان دستی از مشکلات مفصلی تا رفع گرفتگی عضلانی و در نهایت درمان تحریک و التهاب‌های عصبی مؤثر هستند. اما این روش‌های دستی با توجه به نوع عارضه، محل عارضه و شدت آن متفاوت است و با ترکیب نوعی از حرکت‌های کششی و فشاری انجام می‌شود.

مسیر اجرای روش منوال تراپی با معاینه دقیق نوع عارضه و شدت آن آغاز می‌شود. فیزیوتراپ در ابتدا با جزئیات کامل و دقیقی از وضعیت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، اعصاب و شرایط رگ‌های خونی در موضع آسیب ‌دیده را بررسی می‌کند. در این بررسی به نوع مشکل و ابعاد آن پی خواهد برد و قاعدتاً می‌تواند بهترین تکنیک منوال تراپی و یا ترتیب استفاده از حرکت‌های مختلف درمان دستی را انتخاب کند.

در عین ‌حال فیزیوتراپ به موضوعات دیگری از قبیل اجرای روش بدون آسیب و عوارض بعدی فکر خواهد کرد. تا جاییکه هر حرکت درمانی از طریق منوال تراپی را با اطمینان از اینکه هیچ عارضه‌ای به‌ دنبال ندارد و یا هیچ تأثیری در افزایش بیماری نخواهد داشت، انتخاب می‌کند. فیزیوتراپ حین اجرای روش‌ها برای امکان صحیح حرکت‌ها، شدت اجرای حرکت‌ها، سرعت و قدرت هر حرکت برنامه‌ریزی خواهد کرد و در تمام مدت اجرای روش‌ها در کنار بیمار است و به او در بازیابی حرکت‌ها کمک خواهد کرد.

نحوه اثربخشی منوال تراپی

منوال تراپی برای کمک به عادی‌ سازی حرکت اندام‌ها و بازیابی قابلیت حرکتی مفاصل و همچنین رفع خشکی و گرفتگی عضلات انجام می‌شود. در این روش اندام‌ها تحت تحریک دستی فیزیوتراپ اعم از کشش و یا فشار قرار می‌گیرند. اما آیا استفاده از این تکنیک‌ها در بهبود علایم بیماری و بازیابی حرکت و تسکین دردها تأثیرگذار است؟

درمان دستی از ۴ جنبه قادر است تا در شرایط بیماری و عارضه حرکتی افراد تأثیر بگذارد. این روش‌های درمانی از نظر تحریک فیزیکی عضلات و مفاصل، تحریک عصبی، تأثیر در بهبود شرایط بیوشیمی و حتی از نظر روانی در سلامت بیماران نقش دارند. در واقع منوال تراپی در دسته ‌بندی درمان‌های غیرفعال مفصلی قرار می‌گیرد که در کشیده شدن عضلات و رباط‌های اطراف مفاصل تأثیرگذار است. در عین ‌حال برای درمان بافت اسکار پس ‌از جراحی‌های سخت و طولانی نقش دارد. اما تحقیقاتی جالب به تأیید این تکنیک‌ها از نظر روانی پرداخته است. طبق ادعای این تحقیقات انجام منوال تراپی با تلاش برای تحرک بدن و درآمدن از حالت خشکی باعث تحریک عصبی شده که به فعال‌سازی سیستم پاداش مغز منجر خواهد شد.

منوال تراپی پس ‌از جراحی

یکی از موارد کاربردی منوال تراپی برای بازیابی حرکتی و کمک به تقویت و تحرک بیماران پس‌ از انجام جراحی‌ها است. خصوصاً زمانی ‌که در حین جراحی از قطعات خارجی مانند پروتز در بخشی از اندام‌های بدن استفاده‌ شده باشد. اجرای تکنیک‌های منوال تراپی برای سریع‌تر شدن دوره نقاهت تأثیرگذار است.

همه پزشکان متخصص همواره بیماران خود را به تحرک بدنی پس ‌از انجام جراحی‌ها تشویق می‌کنند و قاعدتاً در ابتدای دوره نقاهت، انجام حرکات برای بیماران امکان ‌پذیر نیست. اما در این‌ صورت می‌توانیم با بهره‌مندی از منوال تراپی برای بهبود شرایط بیماران پس ‌از جراحی استفاده کنید.

مزایای استفاده از منوال تراپی

درمان‌های دستی در بهبود شرایط حرکتی بیماران نقش برجسته‌ای دارند. اگر چه این تکنیک‌ها برای درمان اندام‌ها با آسیب‌های شدید نیستند؛ اما قطعاً در بازیابی حرکتی اندام‌هایی که به هر دلیلی تحت تنش و یا استرس قرار گرفته‌اند، کارایی دارند. مزایای بهره‌مندی از درمان دستی به قرار زیر هستند:

  • تسکین و حتی از بین بردن دردهای مفصلی
  • تسکین التهاب و تورم بافت‌های آسیب‌ دیده
  • تحریک مغز برای افزایش ترشح هورمون‌های ضد درد
  • بهبود و افزایش گردش خون در اندام‌های آسیب‌ دیده
  • بهبود دامنه حرکتی مفاصل
  • بهبود اثر خشکی و یا سفتی مفاصل آسیب ‌دیده
  • درمان گرفتگی عضلات و چسبندگی‌های بافتی
  • کمک به دفع سموم و مواد زائد از بافت‌های بدن
  • تاثیر در شرایط تعادل بدن

 

موارد کاربردی درمان دستی

 

موارد کاربردی درمان دستی

از تکنیک‌های منوال تراپی برای درمان و بهبود عارضه‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • کاهش دردهای عصب سیاتیک
  • کاهش اثر تنگی کانال نخاعی
  • درمان تریگر پونیت
  • کاهش التهاب تاندون‌ها
  • تسکین دردهای مزمن ستون فقرات اعم از کمردرد و یا گردن درد
  • بهبود سندرم گیر افتادگی شانه
  • بهبود سندرم تونل کارپال
  • رفع گرفتگی عضلات
  • درمان شانه منجمد
  • تاثیر در بهبود علایم سردردها از قبیل سردردهای گردنی

توصیه‌هایی برای استفاده از روش منوال تراپی

اگر چه درمان دستی به ‌سادگی و بدون نیاز به هیچ ابزاری و کاملاً غیر تهاجمی و تنها از طریق دست انجام می‌شود، اما قرار نیست تا هر کسی برای اجرای این تکنیک‌ها دست ‌به ‌کار شود. این روش‌ها اگر چه ساده هستند، اما لازم است تا با دقت و بررسی دقیق آناتومی بدن در ناحیه آسیب ‌دیده انجام شوند. هر نوع استفاده از روش‌های منوال تراپی بدون در نظر گرفتن شرایط دقیق نوع عارضه می‌تواند تبعات نگران‌ کننده به ‌دنبال داشته باشد. توصیه می‌کنیم که هر نوع اقدام برای روش منوال تراپی را زیر نظر فیزیوتراپ آگاه و کاربلد انجام دهید. چرا که فیزیوتراپ‌ها با بررسی شدت آسیب می‌توانند بدون هیچ عوارضی نوع، شدت و ترتیب حرکات منوال تراپی را تنظیم کنند. برای بهره‌مندی از تمامی خدمات فیزیوتراپی خصوصاً اجرای درست تکنیک‌های منوال تراپی می‌توانید از خدمات تیم فیزیوتراپی ماهان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *