درمان آرتروز گردن Treatment of neck arthritis

درمان آرتروز گردن و درمان دیسک گردن

آرتروز گردن نوعی بیماری استخوانی است که به‌ علت ضعف لایه غضروفی میان مهره‌های گردن و ساییده شدن استخوان‌ها و یا اختلال حرکتی مهره‌های گردن ایجاد می‌شود. در اثر ساییدگی استخوان‌های مهره گردن اعصاب نخاعی تحت تأثیر قرار گرفته و ملتهب می‌شوند. در امتداد تحریک اعصاب گردن شاهد دردهای شدید ناحیه گردن، اختلال حرکتی و یا دردهای مزمن در دست‌ها، پاها و حتی اختلال در کنترل ادرار و… هستیم.
عوامل متعددی در ایجاد آرتروز گردن تأثیرگذار هستند. افزایش سن، عوامل ژنتیکی و یا حرکت‌های سنگین و تحت فشار گردن و حتی قرارگیری نامناسب سر برای مدت زمان طولانی باعث تخریب دیسک میان مهره‌های گردن شده که به آرتروز می‌انجامد. خدمات درمان آرتروز گردن متنوع است که شامل روش‌های تخصصی فیزیوتراپی می‌شود. از روش‌های درمانی غیر متحرک با اجرای حرکت‌های ورزشی خاص و… همگی از تکنیک‌های درمان دیسک گردن هستند که لازم است تا با صلاح دید پزشک متخصص ارتوپد و زیر نظر فیزیوتراپ به شکل تخصصی انجام شود. برای بهره‌مندی از تمامی خدمات فیزیوتراپی آرتروز گردن می‌توانید از تیم تخصصی گروه ماهان استفاده کنید. این خدمات به قرار زیر هستند.

خدمات تخصصی فیزیوتراپی درمان آرتروز گردن

بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات استخوانی ناشی از جابه‌جایی مهره‌ها، فرسایش دیسک و فشار و تخریب بافت غضروفی دیسک مهره‌های گردن و همچنین تسکین درد و کاهش التهاب عصبی برای درمان مشکلات حرکتی و… با استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی درمان می‌شوند. روش‌های درمان دیسک گردن به قرار زیر هستند:

  • طب سوزنی
  • گرما، سرما و سایر تحریک‌های حسی
  • ورزش‌ها و حرکت‌های اصلاحی
  • ماساژ و اعمال کشش‌های دوطرفه گردن
  • انجام حرکت‌های تقویت عضلانی گردن
  • رادیو فرکوانسی و تکارتراپی
  • استفاده از ابزارهای کمکی از قبیل گردنبند طبی

علاوه‌ بر این موارد روش‌های درمانی دیگر از قبیل دارو درمانی برای بهبود و تسکین دردهای آرتروز گردن وجود دارد. اما به ‌هر حال خدمات درمانی دیسک گردن بر پایه تکنیک‌های فیزیوتراپی بهترین و مؤثرترین روش محسوب می‌شود.

فیزیوتراپی آرتروز گردن

فیزیوتراپی اولین تجویز پزشک ارتوپد برای تسکین دردها و درمان آرتروز گردن است. برای این منظور طیف کامل و تخصصی از تمرینات خاص جهت کاهش درد و تقویت عضلات گردن استفاده می‌شود. در عین ‌حال برخی از روش‌های درمانی فیزیوتراپی برای اصلاح راه رفتن و یا طرز نشستن افراد است. جلسات انجام فیزیوتراپی آرتروز گردن معمولاً در بازه ۶ الی ۸ هفته‌ای انجام خواهد شد که در هر هفته به ۲ الی ۳ جلسه درمان با استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی نیاز داریم. نوع حرکت‌ها با صلاح‌ دید فیزیوتراپ و بررسی دقیق موضع آسیب‌ دیده، مقدار آسیب مهره‌ای و در نهایت نوع فشار عصبی تعیین می‌شود. این کار باید زیر نظر فیزیوتراپ انجام شده و از هر گونه اقدام بدون بررسی و صلاح‌ دید فیزیوتراپ برای انجام حرکت‌های تقویت عضلانی و اصلاح کردن مجدد خودداری کنید.

طب سوزنی

تحریک عصبی یکی از تکنیک‌های التیام درد در درمان آرتروز گردن است. از این روش باستانی برای بهبود موضع آسیب‌ دیده در عموم بیماری‌های اسکلتی عضلانی استفاده می‌کنند که البته از جمله روش‌های بدون عارضه محسوب می‌شود. از این روش می‌توان برای کاهش دردهای گردنی استفاده کرد.

ادیو فرکوانسی و تکارتراپی

از سری روش‌های بدون حرکت در حیطه فیزیوتراپی برای درمان و تسکین دردهای عضلانی آرتروز گردن است. این روش به شکل تخصصی برای ایجاد انعطاف در مفاصل خشکی که دچار آرتروز شده‌اند، توصیه می‌شود. در تکنیک تکارتراپی از امواج رادیو فرکانسی برای درمان آرتروز استفاده می‌کنند.

گرما و سرما و سایر تحریک‌های حسی

تحریک عضلانی با استفاده از روش‌ها مانند گرم کردن و یا سرد کردن موضعی گردن از دیگر روش‌های مؤثر در حیطه تکنیک‌های غیر حرکتی است. گرم کردن و یا سرد کردن و دیگر تحریک‌های حسی از قبیل تحریک‌های الکتریکی با استفاده از دستگاه‌های مخصوص انجام شده که در التیام و رفع درد عصبی آرتروز گردن کاملاً تأثیرگذار است.
دوش آب گرم از دیگر روش‌های التیام آرتروز گردن است که توصیه شده ‌است تا دو بار در طول روز و هر بار به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه انجام پذیرد. از حوله داغ و مرطوب در موضع گردن نیز می‌توان برای تسکین دردهای عصبی آرتروز گردن استفاده کرد. البته اکیداً توصیه می‌کنیم که اجرای این روش‌ها را زیر نظر فیزیوتراپ و به روش اصولی آن انجام دهید.

انجام ورزش‌ها و حرکت‌های تقویت عضلانی برای درمان آرتروز گردن

روش‌های اکتیو (فعال) از سری تکنیک‌های مؤثر فیزیوتراپی است که در مراحل پایانی درمان آرتروز گردن انجام می‌شود. انجام حرکت‌های ورزشی و حرکات اصلاحی در کاهش دردها و تقویت عضلات و در نهایت بازگشت شرایط ایده‌آل مهره‌های گردن کاملاً تأثیرگذار است. اما لازم است تا این حرکت‌ها به ‌موقع و کاملاً صحیح انجام شوند. نوع حرکت‌های ورزشی و تقویت عضلانی و اصلاح حرکتی با توجه به محل آسیب مهره‌های گردن و شدت آسیب انتخاب می‌شوند. حتی تعداد انجام و قدرت حرکات باید کاملاً حساب ‌شده باشد. لذا بدون صلاح دید فیزیوتراپ از انجام چنین حرکت‌هایی برای تقویت عضلانی مهره‌های گردن آسیب ‌دیده استفاده نکنید. اعمال کشش‌های دو طرف گردن به ‌همراه وارد کردن فشار بر سر در جهات جلو و عقب دو روش حرکتی مؤثر هستند که در بهبود علایم و در نهایت درمان آرتروز گردن نقش دارند.

گردنبند طبی

استفاده از گردنبند طبی برای محدود کردن حرکات گردن از دیگر روش‌های مؤثر درمان آرتروز گردن است. استفاده از گردنبند طبی باعث می‌شود تا مهره و عضلات گردن برای مدتی استراحت کنند. این استراحت در کاهش دردها و بهبود شرایط مهره‌های گردن کاملاً تأثیرگذار است.

 

درمان دیسک گردن Cervical disc treatment

 

علت ایجاد آرتروز گردن

آرتروز گردن در اثر تغییرات مهره‌های گردن و فرسایش دیسک میان مهره‌ها ایجاد می‌شود که باعث فشار به اعصاب نخاعی شده و در نهایت به دردهای مزمن در ناحیه گردن و دیگر بخش‌های بدن خواهد انجامید. این عارضه در مردان که سن آنها بیش ‌از ۴۰ سال است، بیشتر از زنان دیده می‌شود.
افزایش سن فراتر از ۶۰ سالگی عامل محرک آرتروز گردن است. چرا که بافت غضروفی دیسک‌های میان مهره‌ها در سنین بالا خشک‌ شده و حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. حوادث، فشار، ضربات سنگین همگی از جمله عوامل آسیب مهره‌ای گردن هستند. این در حالی است که ناحیه گردن محل عبور عصب‌ها و رگ‌های خونی حساس است که تحت تأثیر تخریب مهره‌های گردن آسیب می‌بینند و مشکلات آرتروز گردن در نواحی دیگر بدن بیرون می‌زند. برای تجویز بهترین روش درمان آرتروز گردن باید عامل ایجاد آن را بررسی کنیم. این عوامل آسیب‌رسان به قرار زیر هستند:

  • سن زیاد: در سنین بالا خشکی بافت غضروفی دیسک میان مهره‌ها امری طبیعی است که آسیب گردن در اثر حرکت‌های شدید را دو چندان می‌کند.
  • نوع شغل: برخی مشاغل به شکلی هستند که گردن مکرر در وضعیت نامناسب قرار می‌گیرد و فشار وارد شده در درازمدت باعث اختلال حرکتی خواهد شد.
  • آسیب‌ها و فشارهای فیزیکی به گردن: تصادف‌های رانندگی، تکان‌های شدید گردن در اثر افتادن و یا ضربه خوردن همگی آسیب‌هایی هستند که در لحظه، موقعیت مهره‌های گردن را جابه‌جا کرده و آسیب‌های جدی را ایجاد می‌کنند.
  • عوامل ژنتیکی: گاهی ریشه آرتروز گردن را باید در ریشه‌های ژنتیکی آن جستجو کنیم.

خدمات درمان آرتروز گردن با توجه به نوع علت ایجاد آن بررسی و انتخاب خواهد شد. لذا هرگز از درمان‌های مشابه برای شرایط مختلف آرتروز گردن تحت تأثیر عوامل گوناگون استفاده نکنید.

علایم آرتروز گردن چیست؟

برای درمان به ‌موقع آرتروز گردن لازم است تا قبل ‌از بحرانی شدن شرایط، علایم آن را شناسایی کنید. درمان دیسک گردن در مراحل مقدماتی آن ساده است و با انجام درست مراحل فیزیوتراپی به ‌راحتی انجام می‌شود. بخشی از خدمات درمانی آرتروز گردن بررسی علایم و پیدا کردن موضع آسیب‌ دیده است تا از این طریق بهترین مسیر درمان را در پیش بگیریم. مهمترین علایم آرتروز گردن به قرار زیر هستند:

  • درد مزمن در ناحیه گردن که با حرکت بیشتر می‌شود.
  • صدا دادن گردن حین حرکت
  • سردردهای مزمن که به سمت بازو و شانه کشیده می‌شود.
  • سوزن سوزن شدن و یا بی‌حسی و ضعف عضلانی در دست‌ها و پاها
  • عدم هماهنگی میان اعضای بدن حین راه رفتن
  • گردن دردهایی که با فعالیت بیشتر بدنی بدتر می‌شوند.
  • عدم کنترل مثانه و یا روده

تصویربرداری، ترموگرافی یا سی‌تی‌اسکن به ‌همراه ام آر آی از جمله روش‌های تشخیص آرتروز گردن هستند. در عین ‌حال با کمک اطلاعات به ‌دست ‌آمده از این روش‌ها می‌توانیم پروسه درمان آرتروز گردن را آغاز کنیم. برای برخورداری از انواع خدمات آرتروز گردن می توانید از خدمات تخصصی گروه فیزیوتراپی ماهان استفاده کنید. ما در تیم ماهان از مدرن ترین تجهیزات و تکنیک های حرفه ای برای درمان و بهبود علایم آرتروز گردن استفاده می‌کنیم.

ویدئوهای درمانی بیماران