درمان-عضلات

درمان مفاصل، عضلات و عصبها

خدمات فیزیوتراپی در تسکین دردها و بهبود عارضه‌ها و همچنین بازیابی شرایط حرکتی طبیعی بدن گسترده است. برای تمامی مشکلات حرکتی، استخوانی و عضلانی و حتی عصبی می‌توانیم بر تکنیک‌های تأثیرگذار فیزیوتراپی اعتماد کنیم. بخش بزرگی از این تکنیک‌ها مربوط به خدمات درمان مفاصل، عضلات و عصب‌ها هستند.
خدمات درمان مفاصل و در امتداد آن فیزیوتراپی عضلات روند مشخصی را در تکنیک‌های فیزیوتراپی دارند. اگر چه این دو بخش بدن جدا از یکدیگر قرار دارند؛ اما وابسته به ‌هم کاملاً تحت تأثیر یکدیگر قرار می‌گیرند. در این ‌میان غالباً در امتداد هر نوع عارضه مفصلی و یا عضلانی با مشکلات از قبیل التهاب عصبی روبه‌رو هستیم که به دردهای مزمن و آزارد هنده ختم می‌شود. خدمات درمان عصب‌ها نیز با تکیه بر روش‌های مدرن فیزیوتراپی برای تسکین دردها و در نهایت رفع التهاب آنها صورت می‌گیرد. در گروه فیزیوتراپی ماهان به تمامی تکنیک‌های مدرن و مؤثر از فیزیوتراپی مفاصل، عضلات و عصب‌ها دسترسی دارید.

اگر انگشتان دستت گزگز میکنه این ویدئو رو از دست نده! سندروم تونل کارپ

 

خدمات فیزیوتراپی درمان مفاصل

هر نوع درد، سفتی و یا التهاب مفاصل زمینه ‌ساز مشکلات حرکتی و ناهنجاری‌های استخوانی است که قطعاً زندگی روزمره ما را با مشکل مواجه می‌کند. به‌ طور کلی تمامی عارضه‌های مفصلی را با عنوان آرتروز می‌شناسیم و درمان این عارضه‌ها از طریق تکنیک‌های فیزیوتراپی مفاصل امکان ‌پذیر است. اما این خدمات در اجرای تکنیک‌های فیزیوتراپی چه هستند؟

معاینه و بررسی علت درد مفاصل

اولین قدم برای درمان مفاصل از مسیر معاینه و بررسی شدت آسیب و یا نوع آن می‌گذرد. اگر چه بیمار لازم است تا زیر نظر پزشک ارتوپد معاینه شده و ابعاد آسیب مفصلی او بررسی شود؛ اما برای بهره‌مندی از تکنیک‌های فیزیوتراپی مفاصل به بررسی جزئیات کامل علت سفتی، فرسایش و یا پارگی مفاصل نیاز داریم. معمولاً مشکلات مفصلی ریشه در عوامل زیر دارند:

  • افزایش سن
  • وزن زیاد
  • عوامل ژنتیکی
  • آسیب‌های مفصلی مانند آسیب‌های ورزشی
  • حضور در مشاغل و یا ورزش‌های خاص

فیزیوتراپ با بررسی این علت‌ها به ‌خوبی می‌تواند زمینه کافی آسیب مفصلی را بررسی کرده و مسیر درمان مؤثر را برنامه‌ریزی کند. در عین ‌حال خدمات درمان مفاصل از طریق تکنیک‌های فیزیوتراپی می‌تواند شامل اجرای روش‌های اکتیو و یا پسیو شود. استراتژی فیزیوتراپ در قرار دادن این روش‌ها کنار هم برای بهبود مؤثر و درمان کامل مشکلات مفصل ضروری است.

 

درمان- مفاصل

 

تکنیک‌های فیزیوتراپی مفاصل

مشکلات مفصلی معمولاً با دردهای شدید و کاهش دامنه حرکت و خشکی بدن و اندام‌ها مواجه هستند. به شکلی که بیماران از انجام کارهای روزمره و زندگی عادی ناتوان می‌شوند. خدمات درمان مفاصل با اجرای روش‌های فیزیوتراپی شامل تدوین برنامه‌های ورزشی و بازپروری است تا به بیماران در تسکین دردها و همچنین بهبود انعطاف‌ پذیری و بازیابی دامنه حرکتی مفاصل و کاهش سفتی و تقویت عضلات اطراف مفاصل کمک نماید.

فیزیوتراپی مفاصل در امتداد اجرای برنامه‌های ورزشی در کنار اقدامات پسیو از قبیل گرما و یا یخ درمانی و حتی تحریک الکتریکی انجام می‌شود. در عین ‌حال بخش بزرگی از فعالیت‌های درمانی شامل تکنیک‌های درمان دستی از قبیل ماساژ ناحیه مفصل آسیب ‌دیده است. برای بهره‌مندی از تمامی روش‌های استاندارد فیزیوتراپی مفاصل می‌توانید از خدمات تخصصی گروه فیزیوتراپی ماهان استفاده کنید. این تکنیک‌ها در خدمات درمان مفاصل به قرار زیر هستند.:

ورزش درمانی:

مهمترین اقدامات خدمات درمان مفاصل شامل اجرای انواع روش‌های ورزشی است. فیزیوتراپ‌ها با توجه به نوع مفصل آسیب‌ دیده و همچنین شدت آسیب و با در نظر گرفتن شرایط بیمار و سن او یک برنامه ورزشی به جهت بازپروری دامنه حرکتی مفصل را تنظیم خواهند کرد. این برنامه شامل انواع حرکت‌های کششی، تمرینات قدرتی، تمرینات قلبی و عروقی از نوع استقامتی و… است. البته ترتیب اجرای حرکت‌ها، مدت زمان اجرای آنها و نحوه اجرا لازم است تا زیر نظر فیزیوتراپ برنامه‌ریزی شود.

درمان‌های دستی:

روش‌های فیزیوتراپی غیر فعال بخش مهمی از خدمات درمان مفاصل هستند و بهترین و مؤثرترین آنها درمان‌های دستی است که به شکل‌های مختلف از ماساژ درمانی انجام می‌شود. ماساژ درمانی شامل تکنیک‌های متعددی است که با تحریک مفصل، تحریک بافت نرم و همچنین کشش مفصلی و عضلانی برای بهبود عملکرد و کاهش درد مفاصل آسیب‌ دیده اقدام می‌کند. البته چگونگی اجرای ماساژها با توجه به نوع مفصل و همچنین شدت آسیب هر مفصل متفاوت است. بخش مهمی از درمان‌های دستی شامل حرکت دادن مفاصل از طریق تحریک بافت نرم و کششی است که توسط فیزیوتراپ و با هدف افزایش انعطاف‌ پذیری انجام می‌شود.

گرما و سرما درمانی:

تکنیک‌های تحریک مفصلی از طریق گرما و یا سرما برای کاهش التهاب و در نهایت تسکین درد مفاصل آسیب ‌دیده تأثیرگذار است. گرما درمانی برای افزایش جریان خون در مفاصل و شل کردن عضلات منقبض شده نقش دارد که به کاهش درد کمک می‌کند. در عین ‌حال سرما درمانی برای کاهش التهاب و بی‌حس کردن موضع مفصل آسیب ‌دیده و کاهش درد و تورم مؤثر است. هر دو روش گرما و سرما درمانی با استفاده از کمپرس انجام شده و از سلسله فعالیت‌های مقدماتی و غیرفعال فیزیوتراپی مفاصل هستند. عموماً فیزیوتراپ‌ها از گرما و یا سرما درمانی برای تسکین دردها و کاهش التهاب جهت آماده ‌سازی بیمار برای پذیرش تکنیک‌های عملی مانند ماساژ و یا درمان دستی و حتی ورزش استفاده می‌کنند.

خدمات فیزیوتراپی درمان مفاصل

آب‌درمانی:

آب‌درمانی بخشی از پروسه فیزیوتراپی مفاصل است که زیر نظر فیزیوتراپ اما غیرمستقیم اجرا می‌شود. آب درمانی به انجام حرکت‌های ورزشی و درمان‌های دستی در آب مثلاً پیاده ‌روی در استخر و یا تحریک عضلانی از طریق آب گرم و… گفته می‌شود. در هر صورت مواجهه با آب و تجربه حالت غوطه‌ور شدن در آن برای کاهش فشار روی مفاصل تأثیرگذار است و می‌تواند در تسکین دردهای مفصلی و آماده ‌سازی بیمار برای آغاز دوره بازپروری نقش داشته باشد.

تحریک‌های الکتریکی:

تحریک از طریق ارسال امواج الکتریکی یک تکنیک مؤثر فیزیوتراپی مفاصل است که برای مدیریت دردها و آماده ‌سازی بیمار جهت انجام حرکت‌های ورزشی در دوره بازپروری نقش دارد. جریان‌های کنترل ‌شده الکتریکی اگر کاملاً هدفمند در ناحیه آسیب دیده وارد شوند، می‌توانند در کاهش درد، کاهش سفتی و از بین رفتن التهاب مفصل نقش داشته باشند. برای اینکار از دستگاه تحریک الکتریکی TENS (تنس) استفاده می‌کنند.

التراسوند (تحریک امواج صوتی):

اولتراسوند از جمله درمان‌های مؤثر و غیر تهاجمی برای تسکین دردهای مفصلی و رفع التهاب آن در اثر آسیب‌های جدی است. در این تکنیک فیزیوتراپ‌ها از انتشار امواج صوتی فرکانس بالا در بافت‌های اطراف مفاصل آسیب‌ دیده برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌کنند.

چه زمانی به فیزیوتراپی مفاصل نیاز دارید؟

اقدام به ‌موقع مهمترین عامل تعیین ‌کننده برای درمان مفاصل آسیب‌ دیده است. قاعدتاً هر درد و یا گرفتگی و محدودیت حرکتی در بخش مفاصل نیاز به اقدامات جدی فیزیوتراپی ندارد. اما در صورت مشاهده علایم زیر حتماً برای معاینه پزشک متخصص و بررسی و خدمات درمان مفاصل از طریق فیزیوتراپی اقدام کنید:

  • دردهای مفصلی که حین و یا بعد از حرکت زیاد می‌شوند.
  • سفتی مفاصل به شکلی که تکان دادن اندام‌های بدن دشوار و غیر ممکن است.
  • کاهش دامنه حرکتی مفاصل
  • صداهای مکرر، بلند و غیر طبیعی مفاصل حین حرکت دادن اندام‌ها
  • پیدا شدن توده‌های استخوانی در ناحیه مفاصل

 

 

خدمات فیزیوتراپی درمان عضلات

عضلات عامل تعیین ‌کننده قابلیت حرکت بدن هستند و در تمامی فعالیت‌های روزمره ما نقش دارند. قاعدتاً هر نوع آسیب عضلانی در کاهش دامنه حرکتی و حتی مشکلات جدی تأثیرگذار است. این در حالی است که بسیاری از مشکلات و آسیب‌های عضلانی از طریق تکنیک‌های مؤثر فیزیوتراپی درمان می‌شوند.

عضلات با دامنه حرکتی زیاد در اندام‌ها از قبیل پاها، دست‌ها، بازوها، کمر و… حضور دارند که بنا به دلایلی با مشکلاتی از قبیل خشکی و یا اسپاسم و یا گرفتگی مواجه هستند. این مشکلات می‌تواند باعث کاهش دامنه حرکتی اندام‌ها شده و حتی با دردهای شدید همراه شوند. تقریباً تمامی این مشکلات را می‌توانیم از طریق خدمات درمان عضلات و با تکیه بر روش‌های فیزیوتراپی برطرف کنیم.

 

الکتروتراپی عضلانی

 

بررسی عوامل مشکلات عضلانی

تکنیک‌های فیزیوتراپی عضلات در تسکین دردها و بهبود عارضه‌ها از قبیل خشکی، اسپاسم و یا گرفتگی عضلات نقش برجسته‌ای دارند، به شرط آنکه در قدم اول به درستی عامل ایجاد شده مشکلات عضلانی را بررسی کرده باشیم. معاینه و بررسی ریشه‌ای مشکلات بخشی از خدمات درمان عضلات است که زیر نظر فیزیوتراپ و با معاینه دقیق بافت آسیب ‌دیده آغاز می‌شود. دلایل مختلفی باعث ایجاد اسپاسم و یا گرفتگی عضلات هستند. از قبیل:

  • فشارهای فیزیکی و انجام حرکت‌های غلط و تحت فشار زیاد
  • کم‌آبی بدن
  • تحرک زیاد و فراتر از طاقت ماهیچه‌ها
  • عکس‌ العمل‌های محافظتی بدن
  • کمبود کلسیم و منیزیم در خون
  • تحریک‌های عصبی
  • کاهش الکترولیت‌ها

تکنیک‌های فیزیوتراپی عضلات برای هر کدام از این عوامل متفاوت است. گاهاً فیزیوتراپ با بررسی علت‌ها به چندین تکنیک درمانی در امتداد هم و طی یک برنامه معین اقدام می‌کند. به شکلی که لازم است پروسه درمانی از کاهش التهاب، تسکین درد تا تقویت عضلات و بازپروری و رسیدن به فرم ایده‌آل را سپری کنیم. برای بهره‌مندی از تمامی خدمات درمان عضلات می‌توانید از گروه فیزیوتراپی ماهان بهره‌مند شوید. این خدمات و تکنیک‌های فیزیوتراپی عضلات به قرار زیر هستند:

 

بررسی عوامل مشکلات عضلانی

 

ماساژ درمانی:

ماساژ درمانی در دسته ‌بندی تکنیک‌های دستی از نوع غیر فعال قرار دارد که همواره از بهترین و مؤثرترین روش‌ها برای بهبود و کاهش تنش عضلانی است. البته روش‌های ماساژ درمانی برای رفع اسپاسم و یا گرفتگی عضلات متنوع است. در عین ‌حال هر نوع ماساژی برای هر نوع عارضه عضلانی مفید نیست و اجرای نامناسب حتی ممکن است باعث تشدید عارضه شود. انتخاب نوع ماساژ، شدت اجرای ماساژ و مدت اجرای آن لازم است تا با بررسی دقیق عضله آسیب ‌دیده و زیر نظر فیزیوتراپ انجام پذیرد.

گرما درمانی:

گرما درمانی برای بهبود اسپاسم و یا گرفتگی عضلات به روش‌های گوناگون انجام می‌شود و در کل از بهترین و مؤثرترین تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان مشکلات عضلانی است. البته برای هر نوع آسیب عضلانی نمی‌توانیم از تکنیک‌های گرما درمانی استفاده کنیم. معمولاً این روش را برای کاهش درد و درمان آسیب‌های عضلانی که مزمن شده و در طولانی ‌مدت برطرف نمی‌شوند، توصیه می‌کنند. در عین ‌حال نوع اجرای گرما درمانی و شدت آن باید زیر نظر فیزیوتراپ انجام شود.

ورزش‌ها و فعالیت‌های حرکتی:

حرکت دادن اندام‌ها بخش بزرگی از خدمات درمان عضلات است. بخشی از این تکنیک‌ها به روش دستی و با کمک فیزیوتراپ انجام ‌شده و بخش پیشرفته‌تر در قامت ورزش‌های مستقل عضلانی و توسط خود بیمار بدون کمک انجام می‌شود. در عین ‌حال انجام حرکت‌های ورزشی با اهداف گوناگون از قبیل تسکین دردها، بازیابی حرکتی، رفع اسپاسم و یا گرفتگی عضله و البته تقویت عضلات توصیه می‌شود. البته طراحی نوع حرکت و تعداد انجام حرکت لازم است تا با صلاحدید فیزیوتراپ برنامه‌ریزی شود. گاهاً فیزیوتراپ‌ها یک استراتژی برای درمان عضلات دارند که شامل ورزش‌های رفع درد، ورزش‌های بازیابی حرکتی و در نهایت ورزش‌های تقویتی خواهد شد.

الکتروتراپی عضلانی:

الکتروتراپی به تمامی روش‌های تحریک الکتریکی در ناحیه آسیب ‌دیده گفته می‌شود. از این روش در بسیاری از خدمات درمانی فیزیوتراپی و برای بسیاری از عارضه‌ها استفاده می‌کنند که بخشی از آن شامل الکتروتراپی عضلانی خواهد شد. معمولاً از روش الکتروتراپی برای درمان خشکی عضلات استفاده می‌شود. چرا که انتشار امواج الکتریکی در رفع خشکی و باز شدن تمامی عضلات تأثیر مثبتی دارد.

طب سوزنی:

طب سوزنی از روش‌های درمانی بسیار قدیمی است که ریشه‌های 3000 ساله دارد. این روش درمانی ریشه در فرهنگ چینی دارد و بارها و بارها مؤثر بودن آن برای درمان بسیاری از عارضه‌ها اثبات شده ‌است. طب سوزنی تماماً بر پایه تحریک عصبی برای درمان مشکلات شکل‌ گرفته است. در این مورد نیز از طب سوزنی برای تحریک عصبی عضله و رفع خشکی و گرفتگی آن استفاده می‌کنند. البته این روش کاملاً تخصصی و با ظرافت بالایی انجام می‌شود و لازم است تا زیر نظر یک فیزیوتراپ آگاه و آموزش ‌دیده اجرا شود.

خدمات درمان عضلات اعمال روش‌های متنوع درمانی است که با هدف افزایش دامنه حرکتی، افزایش طول ماهیچه‌ها و البته مدیریت درد انجام خواهد شد. فیزیوتراپ‌ها برای هر عارضه عضلانی یک برنامه دقیق از اعمال روش‌های فیزیوتراپی را پیش ‌بینی می‌کنند که لازم است با جزئیات و کاملاً دقیق و به ‌اندازه انجام شوند. برای بهره‌مندی از تمامی خدمات درمانی عضلات می‌توانید از تیم فیزیوتراپی ماهان استفاده کنید.

 

درمان-عصب-ها

 

خدمات فیزیوتراپی درمان عصب ها

فیزیوتراپی نورولوژی یا همان فیزیوتراپی عصبی از جمله بخش‌های کلیدی در خدمات فیزیوتراپی محسوب می‌شود که برای درمان بیماری‌های عصبی از طریق تکنیک‌های ورزشی و یا تجهیزات مکانیکی و جریان‌های الکتریکی و حتی انجام حرکت‌های دستی و دیگر محرک‌های فیزیکی فعالیت می‌کند. در این روش قرار است تا برای درمان بیماران با اختلالات حرکتی که ریشه‌های عصبی دارد، اقدام کنیم.

خدمات درمانی عصب‌ها شامل انجام تکنیک‌های فیزیوتراپی است که به تحریک عصبی برای رفع مشکلات حرکتی کمک می‌کند. در واقع زمانی از فیزیوتراپی عصب ها استفاده می‌شود که با بافت‌ها و اندام‌های سالم بدن روبرو هستیم؛ اما مشکلات عصبی باعث اختلالات حرکتی شده‌ است. برای بهره‌مندی از تمامی خدمات درمانی عصب‌ها بر پایه تکنیک‌های فیزیوتراپی می‌توانید از گروه ماهان بهره‌مند شوید. این روش‌های فیزیوتراپی به قرار زیر هستند.

فیزیوتراپ عصب ها برای درمان و بهبود بیماری‌ها

با استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی عصب ها (فیزیوتراپی نورولوژی) قادر هستیم که بر همه بیماری‌ها با ریشه‌های عصبی تأثیر مثبت گذاشته و حتی برای درمان آنها اقدام کنیم. این عارضه‌های عصبی به قرار زیر هستند:

فیزیوتراپی عصب‌ها پارکینسون:

پارکینسون یک بیماری با دلایل ناشناخته است که اعصاب را تحت تأثیر شدید قرار داده و به لرزش‌های غیرعادی و در نهایت اسپاسم‌های عضلانی بدن می‌انجامد. این عارضه معمولاً در افراد با سن بالا رخ می‌دهد و درمان قطعی ندارد. اما با بهره‌مندی از تکنیک‌های فیزیوتراپی عصب ها می‌توانیم روند پیشرفت بیماری را کاهش داده و در تقویت عصبی و عضلانی و بهبود زندگی بیماران تأثیر مثبت بگذاریم.

فیزیوتراپی عصب‌ها ام‌اس (MS):

MS یکی دیگر از بیماری‌های عصبی با ریشه‌های ناشناخته است که تقریباً تمامی اندام‌های بدن و اعصاب آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ام ‌اس در خشکی بدن، عدم تعادل بدن، ناتوانی کنترل عضلات بدن و حتی مشکلات بینایی نقش دارد. در عین ‌حال اگر چه درمان قطعی این بیماری وجود ندارد؛ اما با تکیه بر فیزیوتراپی عصبی می‌توانیم تا حدود قابل ‌توجهی شرایط بیماران ام اس را بهبود بخشیم.

فیزیوتراپی عصب‌ها فلج بلز (Bell¢s Palsy):

این عارضه کاملاً ناگهانی رخ داده و طی آن بخشی از عضلات صورت به ‌طور کامل فلج می‌شوند. البته درمان قطعی برای فلج بلز مطرح نیست؛ اما می‌توانیم با تکیه بر خدمات درمان عصب‌ها در تکنیک‌های فیزیوتراپی تا حدود قابل توجه برای بازیابی عضلات و توان حرکتی بخش‌های صورت اقدام کنیم.

سکته مغزی:

سکته مغزی از عارضه‌های رایج است که همواره با مشکلات شدید حرکتی و عضلاتی عضلانی همراه می‌شود. چرا که بخش مهمی از اعصاب اندام‌های بدن دچار مخاطره هستند. از روش‌های فیزیوتراپی عصب ها می‌توانیم تا حدود قابل ‌توجه برای بازیابی حرکتی افراد دچار سکته مغزی اقدام کنیم.

چه زمانی برای فیزیوتراپی عصب ها اقدام کنیم؟

به ‌طور کلی برای درمان و یا بهبود علایم هر نوع مشکل حرکتی که ریشه‌های عصبی دارند، باید از فیزیوتراپی عصب ها استفاده کنید. در یک نگاه کلی این نوع فیزیوتراپی در امتداد اختلالات نورولوژیک توصیه می‌شوند. این اختلالات به قرار زیر هستند:

  • هر نوع ضعف شدید عضلانی
  • هر نوع ناتوانی در کنترل اندام‌ها و یا ناتوانی در تعادل بدن
  • لرزش‌های شدید و غیرارادی عضلات و اندام‌ها
  • ناتوانی در عملکرد‌های بدن
  • اسپاسم‌های شدید و پی‌درپی عضلات در شرایط کنترل‌ نشده
  • غلبه نداشتن بر اختیارات محیطی
  • عدم توانایی برای هماهنگی اجزای بدن

تکنیک‌های فیزیوتراپی عصب ها چه هستند؟

فناوری فیزیوتراپی عصب ها با هدف توان‌بخشی عصبی بخش مدرن و روبه‌رشد در علوم پزشکی است. تمامی تکنیک‌های اجرا شده در این روش‌ها غیرتهاجمی هستند و در تحریک اعصاب نقش مؤثری دارند. آموزش استفاده از تردمیل، بازیابی حرکتی روی تردمیل، BWSTT (پشتیبانی از وزن بدن)، اجرای تکنیک‌های رباتیک اندام‌های فوقانی و تحتانی بدن  بخشی از این اقدامات هستند.

برای بهره‌مندی از تمامی خدمات درمان عصب ها و برنامه‌ریزی هدفمند و مؤثر در فیزیوتراپی عصب ها می‌توانید از مجموعه خدمات گروه ماهان استفاده کنید. در گروه ماهان به تمامی تجهیزات و تکنیک‌های روز دنیای علم فیزیوتراپی دسترسی دارید و پروسه درمان زیر نظر بهترین کادر فیزیوتراپ باتجربه انجام خواهد شد. در این مرکز از معاینه، تسکین دردها، بازیابی حرکت و تقویت بافت‌های آسیب‌ دیده در کنار شما هستیم تا به ‌راحتی از شرایط زندگی عادی برخوردار شوید.

ویدئوهای درمانی بیماران