الکترواکوپانکچر یا electroacupuncture

الکترواکوپانکچر و اکوپانچر

الکترواکوپانکچر یا اکوپانکچر یا طب سوزنی از بخشی از درمان های قدیمی چینی منشا می‌گیرد و یکی از تجهیزات فیزیوتراپیست ها به حساب می‌آید. در روش اکوپانچر چینی از یک سری مریدین ها (محل های عبور انرژی) استفاده می‌شود،که در درمان های قدیمی چینی به منظور برطرف کردن آسیب ها و برگرداندن سلامتی به کار می رفته و از رویکرد برگرداندن تعادل انرژی بدن استفاده شده است. این تعادل از دو نیروی اصلی به نام های yin و yang تشکیل می شود.
اکوپانکچر دیگری به نام اکوپانچر غربی نیز وجود دارد که از همان مریدین ها به علاوه نقاط حساس به درد بدن، استفاده می کند، اما رویکرد این نوع درمان بر اساس آناتومی و نوروفیزیولوژی بدن می باشد. در این نوع اکوپانکچر، تشخیص و ارزیابی بیمار با رویکردی متفاوت تر از رویکرد اکوپانکچر چینی است. در این نوع اکوپانکچر، هدف درمانگر کمک به ترمیم از طریق تحریک سیستم عصبی در نقاط موضعی بدن است. فیزیوتراپیست ها بیشتر از این نوع اکوپانکچر، با ترکیب کردن کار های دستی و تمرین درمانی و الکتروتراپی، برای درمان انواع بیماران، استفاده می‌کنند.

اکوپانکچر و طب سوزنی

همانطور که گفته شد طب سوزنی در فیزیوتراپی به شکل غربی استفاده می شود که برای کاهش درد و التهاب، بهبود سلامت کلی بدن و افزایش دامنه حرکتی مفاصل استفاده می شود.
این نوع روش طب سوزنی را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد:

طب سوزنی لیزری

خود لیزر یک تقویت کننده نوری است. امواج لیزر می تواند از طریق سوزن ها در نقاط دردناک تابیده شود. این نوع طب سوزنی برای انواع بیماری های سردرد عصبی، کودکان، آسیب های ورزشی، کاهش نقاط حساس بدن و مشکلات گوش کاربرد دارد.

طب سوزنی الکتریکی

سوزن های مورد استفاده در نقاط طب سوزنی را می توان به الکترودهایی که به عنوان طب سوزنی الکتریکی شناخته می شوند متصل کرد. به این ترتیب تکانه های الکتریکی با دامنه ها و فرکانس های مختلف وارد بدن می شود. این روش اغلب از طب سوزنی الکتریکی با فرکانس پایین برای کاهش درد استفاده می کند. این باعث تحریک تولید مواد شیمیایی در مغز می شود که بدن را آرام می کند و به کاهش درد کمک می کند.
این تکنیک عمدتا در درمان دردهای مزمن استفاده می شود. از طرفی کاهش درد خود باعث کاهش حساسیت بدن و کاهش التهاب ناحیه می شود.
تحریک بدن از طریق طب سوزنی الکتریکی باعث تحریک سیستم سمپاتیک بدن می شود که باعث ترشح هورمون های مختلف مانند اندورفین می شود که در کاهش التهاب ناحیه موثر است.احساس کاهش می یابد. درد مزمن نیز کاهش می یابد که در نهایت می تواند استرس مزمن را کاهش دهد.
از سوی دیگر، این نوع روش به القای سلول های بنیادی مزانشیمی کمک می کند. سلول های مزانشیمی سلول هایی هستند که می توانند به انواع مختلفی از سلول ها تمایز پیدا کنند، بنابراین با آزاد شدن این نوع سلول ها، پتانسیل ترمیم بافت های مختلف بدن مانند بافت استخوانی افزایش می یابد. یکی از مزایای طب سوزنی الکتریکی در مقایسه با طب سوزنی این است که نقاط بیشتری از بدن را می پوشاند.
از این روش در موارد آسیب به تاندون ها و اعصاب محیطی و اختلالات شنوایی نیز می توان استفاده کرد.

 

اکوپانچر

 

تفاوت الکترواکوپانکچر با اکوپانچر

طب سوزنی الکتریکی نسخه پیشرفته طب سوزنی سنتی است. برخلاف طب سوزنی سنتی که از 10 تا 20 سوزن در یک جلسه استفاده می کند، طب سوزنی الکتریکی معمولا از سوزن های کمتری استفاده می کند. این سوزن ها توسط گیره های تمساح به وسیله ای متصل می شوند که جریان الکتریکی را از طریق سوزن ها ارسال می کند. متخصص طب سوزنی بر اساس شرایط و علائم شما محل قرار دادن سوزن ها را تعیین می کند. طب سوزنی های برقی تنظیمات جریان و ولتاژ متفاوتی دارند. در ابتدا از تنظیمات تنش کم استفاده می شود، اما ممکن است پزشک طب سوزنی تنش را در طول جلسه افزایش دهد. ممکن است در یکی از این جلسات احساس گزگز داشته باشید، اما معمولاً دردناک نیست. همچنین زمان کمتری نسبت به طب سوزنی سنتی دارد: 10 تا 20 دقیقه در مقایسه با 30 دقیقه یا بیشتر. این جلسات برای بهبود ریکاوری و پاسخ عصبی و ایمنی طبیعی بدن شما انجام می شود.

کاربردهای الکترواکوپانکچر و اکوپانچر:

  • بیماری های نورولوژیکی
  • درد های مزمن
  • اسپاسم های عضلاتی
  • فلج های عضلانی
  • برای انجام این تکنیک، فیزیوتراپیست ابتدا با توجه به هدف درمان ،سوزن‌ها را در مسیرهای مشخص قرار میدهد . عموما بعلت ظریف بودن سوزن ها ،بیمار دچار درد نخواهد شد . سپس الکترودهای دستگاه را که ظریف و گیره ای شکل هستند به انتهای سوزن ها متصل می نماید و دستگاه را بر روی موج مورد نظر تنظیم کرده و روشن میکند.
  • مدت درمان حدود ۲۰ دقیقه میباشد . از جمله موارد درمانی که به الکترواکوپانکچر خوب پاسخ میدهد ،فلج یک نیمه صورت می‌باشد .

در این عارضه عضلات یک نیمه صورت از کار می افتند و البته با شدت های متفاوت. در مواردی که فلج صورت شدید بوده و به درمانهای روتین پاسخ ندهد، الکترواکوپانکچر گرینه بسیار مناسبی است . فیزیوتراپیست میتواند بنا به صلاحدید خود سایر درمانها را هم زمان با الکترواکوپانکچر انجام دهد.

کلینیک فیزیوتراپی ماهان

اگر علاقه مند به انجام طب سوزنی الکتریکی هستید، یافتن یک متخصص طب سوزنی مجاز با تجربه در هر دو زمینه طب سنتی و طب سوزنی الکتریکی بسیار مهم است. آنها می توانند یک برنامه درمانی را توصیه کنند که نیازها و شرایط فردی شما را برآورده کند. آنها ممکن است ترکیبی از درمان های مختلف طب چینی را توصیه کنند. این درمان ها ممکن است شامل انواع مختلفی از داروهای گیاهی، مشاوره تغذیه، حجامت و سایر انواع درمان باشد. اگر در تهران هستید، می توانید با کلینیک فیزیوتراپی ماهان تماس بگیرید تا در مورد گزینه های طب سوزنی بیشتر بدانید.

ویدئوهای درمانی بیماران