تکار-تراپی-Tecar-therapy

تکار تراپی

تکار تراپی چیست؟

تکار تراپی روشی جدید و پیشرفته در درمان غیرتهاجمی فیزیوتراپی است که به تازگی وارد عرصه درمان آسیب های ورزشی و آسیب های اسکلتی عضلانی شده است. این روش فیزیوتراپی یک پیشرفت انقلابی در درمان غیر جراحی آسیب های استخوان، مفصل، بافت نرم و برخی بیماری های دیگر است. تکار تراپی یکی از پیشرفته ترین تکنیک هایی است که بر اساس آخرین دانش علمی در فیزیوتراپی ابداع شده است. کلمه Tekar از انتقال انرژی خازنی و مقاومتی تشکیل شده است و به این معنی است که فرآیند بازیابی فیزیولوژیکی را تحریک می کند و زمان بازیابی را تسریع می کند. تکار در فیزیوتراپی با نام RF نیز شناخته می شود. RF مخفف فرکانس رادیویی است و نشان دهنده استفاده از امواج فرکانس رادیویی در درمان است.

مکانیزم تکار تراپی چگونه است؟

تکار تراپی نوعی وسیله است که از فرکانس های رادیویی (طیف الکترومغناطیسی) برای ایجاد انتقال انرژی به بافت های بدن به دو روش خازنی و مقاومتی استفاده می کند. دستگاه تکار در واقع همان دیاترمی است که به صورت هدفمندتر و با عمق نفوذ کنترل شده تری در بافت های بدن نفوذ می کند و مشکلات و احتیاط های استفاده از دستگاه های دیاترمی موج کوتاه را ندارد. انتقال انرژی در تکار درمانی با ایجاد یک جریان الکترومغناطیسی انجام می شود که در صورت انجام صحیح، باعث التیام متفاوت ضایعات بافت عمقی، تحریک جریان لنف و خون، بافت عضلانی، تاندون ها، رباط ها، بافت همبند و استخوان می شود.
اثر جریان الکترومغناطیسی بر روی بافت باعث افزایش دما در ناحیه بافت می شود که باعث افزایش جریان لنف و پرخونی در بافت می شود و هورمون هایی ترشح می کند که درد را تسکین می دهد و بافت را ترمیم می کند و ادم و التهاب را کاهش می دهد. دستگاه تاکر با افزایش دمای موضعی به طور مستقیم جریان خون را افزایش می دهد و به طور غیرمستقیم اکسیژن رسانی به بافت تحت درمان را افزایش می دهد و سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و ریکاوری بافت را تسریع می کند. توجه به این نکته ضروری است که اثرات حرارتی و غیر حرارتی این تکنیک در خود بافت رخ می دهد و در واقع هیچ جریان یا تشعشعی به بافت ساطع نمی شود.
این روش درمان حرارتی عمیق یا ترموتراپی درون زا قادر است با فعال کردن فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی بدن، زمان بهبودی و توانبخشی بیمار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اکثر واحدهای پزشکی قدرت نفوذ به عمیق ترین قسمت های بدن را ندارند. پوست، چربی زیر جلدی، غلاف عضلانی و … موانعی هستند که مانع از نفوذ امواج و امواج می شوند. با این حال تکاری توانایی خاصی برای عبور از موانع ذکر شده و رسیدن به عمق بافت هدف دارد. این ویژگی به بیمار کمک می کند تا حتی عمیق ترین مشکلات مفاصل و عضلات را برطرف کند. این روش به بیماران این امکان را می دهد که تنها پس از یک جلسه درمانی شاهد بهبود قابل توجهی در وضعیت خود باشند و به روند بهبودی بیماران مبتلا به گردن درد، پا درد، پارگی رباط ها و سایر آسیب ها و مشکلات کمک می کند.

مکانیزم درمان با تکار تراپی

مکانیسم کار دستگاه تکار تراپی بر اساس کاهش فرکانس اعصاب و ماهیچه ها (در عمق بیشتر از هر نوع دستگاه دیگری و فاصله بین دو قطب بیشتر از هر دستگاه دیگری است) و همچنین دارای خواص عملکردی:
تشدید مولکول های آب و در نتیجه تشدید مولکول های اکسیژن محلول در آب و در نتیجه اکسیژن رسانی بیشتر و ایجاد گرمای عمیق که باعث افزایش قطر رگ ها می شود که همراه با گرمای عمیق باعث خون می شود. عرضه به منطقه تحت درمان پیام ها از طریق امواج RF با فرکانس بالا برای انقباض و انبساط عضله ارسال می شوند، این امواج توسط عضله فیلتر می شوند و عضله موج مدوله شده پیام عضلانی را جذب و گسترش می دهد.
دستگاه Tekkar یک مدولاتور پیشرفته بر اساس ترکیبی از امواج فرکانس رادیویی و طیف وسیعی از سیگنال های عصبی و عضلانی است.
تکار تراپی درد و التهاب را تسکین می دهد، مایعات اضافی را از بدن جذب می کند و استخوان های شکسته، مشکلات متابولیسم سلولی، آسیب های اسکلتی عضلانی، پارگی تاندون ها و آسیب های بدن را درمان می کند. تکار تراپی ابتدا برای آسیب های ورزشی استفاده شد و سپس این روش جدید در فیزیوتراپی برای درمان بسیاری از مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی مورد استفاده قرار گرفت.

حالت های عملکرد دستگاه تکار تراپی

1. عملکرد روش خازنی

در این روش درمانی تمرکز بر روی بافت های زیر الکترود متحرک است و بافت های نرم عضلات، لنف و سیاهرگ ها تحریک می شوند. تحریک دیاترمیک به روش خازنی با استفاده از الکترودهای عایق در اندازه های مختلف و مناسب برای منطقه درمان انجام می شود و الکترود خنثی به عنوان یک صفحه بازتابنده عمل می کند و اثر توصیف شده را ایجاد می کند و درمان را اعمال می کند. بنابراین با ایجاد نوسانات قطبی در بافت های بدن باعث ایجاد گرما در بافت ها می شود که در جذب ادم پس از آسیب های عضلانی و تاندون ها، بیماری های مفصلی و آسیب ها استفاده می شود. در این صورت گرمای ایجاد شده در بدن به عوامل متعددی بستگی دارد و درک بیمار از میزان گرمای ایجاد شده نیز متفاوت است و ممکن است اثر تکار را تنها به صورت گرمای شدید یا بسیار شدید و سوزان احساس کند.
هنگامی که از الکترودهای خازنی استفاده می شود، قطر و سرعت حرکت الکترودها باید به دقت در نظر گرفته شود و بر اساس آن تنظیم شود. با استفاده از همان مقدار انرژی، استفاده از الکترودهای بزرگتر باعث می شود گرما کندتر و کندتر افزایش یابد. همچنین هرچه الکترودها سریعتر حرکت کنند، بیمار گرمای تولید شده را کمتر احساس می کند. در صورت امکان بهتر است از الکترودهایی استفاده کنید که بزرگتر از ناحیه تحت درمان هستند.
بسته به ناحیه ای که باید درمان شود و میزان نیرویی که می خواهید اعمال کنید، الکترودها را می توان در جای خود ثابت کرد یا به صورت خطی یا دایره ای حرکت داد. بسیار مهم است که اکثر یا حتی تمام الکترودها کاملاً به بدن بیمار متصل شده و با هرگونه بی نظمی و برآمدگی یا فرورفتگی طبیعی بدن مطابقت داشته باشد و کاملاً با بدن باقی بماند. دسته دستگاه درمان با کمک الکترودهای گرفته شده به گونه ای طراحی شده است که درمانگر بتواند به راحتی درمان را انجام دهد و از طرفی درمان برای بیمار خوشایند باشد.

2. عملکرد روش مقاومتی

دراین روش که عموما بر روی بافت های دارای آب کم و تراکم زیاد انجام می شود جریان بین الکترود متحرک و صفحه بازتاب برقرار می شود باعث تاثیرات بیولوژیکی روی استخوان ها و بافت غضروفی می گردد. روش Resistive در آسیب های ورزشی، آرتریت و آرتروز، آسیب و شکستگی های استخوان، التهاب کپسول و خار پاشنه استفاده می گردد. ترکیب کردن روش های دیگری از فیزیوتراپی مانند درمان های دستی با تکنولوژی تکار تراپی می تواند در درمان آسیب ها و بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی بسیار موثر باشد.

 

حالت-های-عملکرد-دستگاه-تکار-تراپی

 

کاربرد و فواید تکار تراپی

  • زیبایی
  • فیتنس
  • فیزیوتراپی
  • بالاترین قدرت و عمق نفوذ نسبت به سایر دستگاه ها
  • افزایش خونرسانی اکسیژن رسانی و دمای عمقی بافت
  • لاغری
  • شبیه سازنسبی فعالیت ورزشی
  • عملکرد های موازی دستگاه در پروتکتهای فیزیوتراپی
  • تسکین دردهای مزمن و دردهای ناشی از آسیب دیدگی های ورزشی
  • تحریک و تسریع پروسه بازسازی بافت های آسیب دیده
  • مناسب برای استفاده پس از عمل های جراحی ارتوپدی
  • تقویت و بازسازی عضلات
  • گرما درمانی توسط امواج الکترومغناطیسی

عملکرد های دستگاه تکار تراپی در منوی زیبایی

  • بازسازی و جوان سازی پوست
  • از بین بردن چین و چروک ها
  • برداشتن لک ، جای خال و جوش
  • فرم دهی و ماساژ صورت
  • لیفتینگ پوست
  • رفع سلولیت

عملکرد همزمان و موازی دستگاه در منوی فیتنس

  • تحریک و تقویت عضلات
  • چربی سوزی
  • فرم دهی ، لیفت و بازسازی پوست
  • تصحیح خواص کلاژن ها

نکته کلیدی در این درمان انتقال گرما به عمق مورد نظر با ایجاد میدان الکترومغناطیسی است. در این حالت افزایش 10 تا 15 درجه ای روی بافت ها، کلاژن ها و الیاف اعمال می شود که باعث می شود دوباره شکل صحیح خود را به دست آورند، بافت ها کوتاه تر و قوی تر شوند، رشته های کلاژن شکل سفت تری به خود گرفته و پوست را محکم تر می کند. و زیبا. خواهد بود. در نتیجه نشان داده شده است که عمق چین و چروک ها کاهش یافته و از بین می رود و روند بازیابی کلاژن بهبود یافته و شکل می گیرد و در نتیجه ظاهری زیباتر می شود. قابلیت درمان سلولیت و صاف و فرم دادن به بافت چربی به روش طبیعی این دستگاه با اعمال حرارت عمیق بافت چربی را انعطاف پذیر و قابل ارتجاع می کند و با تحریک عضلات پشت بافت چربی، فشار طبیعی بر روی آن ها ایجاد می کند و در نهایت به آن ها شکل می دهد.

آسیب ها و مشکلاتی را می توان با تکار تراپی بهبود داد:

تکار تراپی می تواند در درمان مشکلات و آسیب های زیر بسیار موثر باشد:

  • تسکین درد و التهاب
  • جذب مایعات اضافی تجمع یافته در بدن (توسط سیستم لنفاوی)
  • درد گردن
  • درد مزمن و حاد کمر
  • التهاب کپسول مفصلی و خشکی مفاصل
  • بورسیت و آسیب های تاندونی
  • درمان شکستگی استخوان ها
  • مشکلات متابولیسم سلولی
  • آسیبهای اسکلتی عضلانی
  • پارگی تاندون ها و رباط ها
  • کمک به برنامه های توانبخشی
  • آسیب روتاتور کاف شانه
  • آسیب موسوم به “آرنج تنیس بازان”
  • آسیب موسوم به “زانوی دوندگان” (زانوی جامپر)

درمان-تکار-قبل-و-بعد-از-جراحی

 

درمان تکار قبل و بعد از جراحی

تکار تراپی در فیزیوتراپی قبل و بعد از عمل بسیار موثر است. درمان تکار باعث تورم سریع بعد از جراحی می شود. درمان با تکار می تواند سیستم گردش خون و مایع سطحی را بهبود بخشد. تخلیه سریع مایعات باعث کاهش التهاب، تورم و درد در بدن می شود. همچنین گرمای عمیق پرکاشن در تسهیل روند ترمیم و بازسازی پس از جراحی بسیار موثر است. تکار دوره شروع به کار بیمار را کوتاه می کند تا بیمار به سرعت توانایی از دست رفته را به دست بیاورد.

عملکرد تجهیزات فیزیوتراپی تکار

عملکرد وسایل فیزیوتراپی مانند تکار تراپی استفاده از فرکانس های بسیار بالا از 300 کیلوهرتز تا 1 مگاهرتز می باشد که می تواند باعث تسریع در بازسازی محیط در سلول های زنده شود. این مقدار انرژی آزاد شده در بدن کاملاً غیرفعال است و هیچ اثر منفی ندارد. تکار تراپی جریان خون شریانی و انرژی درون سلولی را افزایش می دهد، غشاهای سلولی را تراز می کند و خروج لنف و وریدی را افزایش می دهد. این عوامل برای ترمیم و بازسازی در انواع آسیب های سیستم اسکلتی عضلانی مهم هستند.
تروما اغلب با محدودیت های عملکردی و درد همراه است. درد علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی برای بیمار، عملکردهای حرکتی بیمار را به شدت محدود می کند. بیمار ناگزیر باید بخش قابل توجهی از فعالیت های روزانه خود را محدود کند که منجر به ضعف عضلانی و مشکلات مفصلی جدید می شود. RF در فیزیوتراپی با تحریک میکروسیرکولاسیون و تقویت جریان لنفاوی، مواد را از فرسایش بافت از محل درد خارج کرده و باعث ورود مواد جدید برای شروع بازسازی در بافت آسیب دیده می شود. همچنین با تأثیر بر پایانه های عصبی آزاد و مسدود کردن مسیرهای درد از طریق ترشح اندورفین، درد را درمان می کند.
امواج رادیویی Taker تعادل غشایی گیرنده های عصبی را بازیابی می کند که درد را نیز تسکین می دهد.
بنابراین تکار اثر درمانی بر درد دارد و تنها برای تسکین درد استفاده نمی شود. الکترود فعال در دست فیزیوتراپ به صورت دستی و معمولاً با ماساژ و فشار کم روی بدن هدایت می شود. یک الکترود غیرفعال در قسمت تحتانی کمر یا قسمت دیستال ناحیه تحت درمان قرار می گیرد تا مدار بسته شود.

درمان تکار چقدر طول خواهد کشید؟

جلسات درمانی تکار معمولاً 5 تا 40 دقیقه طول می کشد و معمولاً 1 تا 3 بار در هفته قابل انجام است، اما اینکه هر مشکلی با درمان تکار چند بار درمان شود بستگی به نیاز و شرایط بیمار دارد و این زمینه توسط یک فیزیوتراپ با تجربه تفسیر می شود.  در صورت لزوم، درمان را می توان هر روز انجام داد.

عوارض جانبی درمان تکار درمانی چیست؟

تکار تراپی از برق استفاده می کند، اما به هیچ وجه خطرناک نیست. این دستگاه گرمای دلپذیری را در بافت تحت درمان پخش می کند. در طول درمان، فیزیوتراپیست با پرسش از بیمار در مورد احساسات خود از ناراحتی جلوگیری می کند. برنزه درمانی لذت بخش و آرامش بخش است. برای اطمینان از ایمنی بیمار، امپدانس الکتریکی را می توان با تاکر تراپی به صورت دینامیکی کنترل کرد که قدرت دستگاه را در طول درمان با توجه به شرایط فعلی بافت تحت درمان تنظیم می کند و منجر به گرمایش ایمن و یکنواخت ناحیه درمان می شود.

آیا نتایج درمان با تکار درمانی دائمی است؟

هر بیمار و هر نوع بیماری متفاوت است. مصرف کننده منجر به درمان فوری و طولانی مدت وبا برای بیماران می شود. پایداری نتایج بستگی به وضعیت بیمار و پیروی یا عدم رعایت دستورالعمل ها و فعالیت های ارائه شده توسط فیزیوتراپیست دارد.

آیا تکار تراپی دردناک است؟

خیر، تکار درمانی دردناک نیست. از طرفی بیمار احساس می کند که گرما به ناحیه درمان سرازیر می شود که احساس خوشایندی است.

چه مدت طول می کشد تا نتایج درمان تکار مشاهده شود؟

یکی از مزایای درمان تاکر نتایج فوری است. در عرض چند لحظه پس از شروع درمان متوجه تفاوت خواهید شد. البته در پایان درمان احساس بهبودی قطع نمی شود و ادامه می یابد.

ویدئوهای درمانی بیماران