مگنت تراپی-Magnet therapy

مگنت تراپی

دستگاه مگنت تراپی در فیزیوتراپی

دستگاه مگنت تراپی یکی از دستگاه های مدرن برای بهبود و درمان دردهای زانو در فیزیوتراپی است. این دستگاه با استفاده از میدان های مغناطیسی با شدت و فرکانس متفاوت فرآیند درمان خود را انجام می دهد. دستگاه مگنت تراپی یکی از تجهیزات درمانی فیزیوتراپی است ، که با تمرکز بر میدان های مغناطیسی مصنوعی در شدت و فرکانس های مختلف ( بنا بر تشخیص فیزیوتراپیست ) ناحیه صدمه دیده را درمان می کنند .
مغناطیس درمانی یک روش درمانی فیزیکی و بر پایه استفاده از میدان های مغناطیسی بر روی اندام آسیب دیده است . اصل عملکرد آن ، تاثیر میدان های مغناطیسی بر روی سلول های انسان است ، که متابولیسم آنها را تسریع و فرآیندهای بازسازی را تحریک می کند.
استفاده از مغناطیس درمانی بنا بر تشخیص متخصص ارتوپدی ، پس از جراحی زانو ، عمل تعویض مفصل زانو توصیه می شود ؛ زیرا این روش توانایی بالایی در تسریع فرآیندهای ترمیم و بازسازی بافت و همچنین بازیابی عملکرد اندام ها و سیستم های بدن دارد.

انتخاب دستگاه مگنت تراپی

همانگونه که در بالا متوجه شدید ، دستگاه مگنت تراپی یکی از تجهیزات مدرن و مهم فیزیوتراپی است که مبتنی بر استفاده از میدان های مغناطیسی با شدت و فرکانس متفاوت است . این روش درمانی را با توجه به مشکل بیمار می توان با استفاده از دستگاه های کم شدت و با شدت بالا انجام داد .
دستگاه های کم شدت برای درمان بیماری هایی مانند پوکی استخوان ، بهبود سیاتیک ، بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی استفاده می شود .
دستگاه‌های با شدت بالا برای درمان بیماری‌های جدی و تسکین درد در سیستم اسکلتی عضلانی مانند درد زانو ، بهبود آسیب ها ، سندرم‌های تونل ، فرآیندهای دژنراتیو و بسیاری موارد دیگر به کار گرفته می شوند

کاربرد دستگاه مگنت تراپی

استفاده از دستگاه مگنت تراپی بسیار گسترده می باشد و از این روش درمانی برای بهبود بیماری‌ های ارتوپدی مختلفی بنا بر تشخیص و صلاحدید پزشک استفاده می شود . در ادامه مطلب به کاربردهای این دستگاه اشاره می کنیم .
بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی : از این دستگاه برای بهبود بیماری‌ های اسکلتی عضلانی مانند استئوکندروز ، آرتروز ، سیاتیک ، اسپوندیلوز و درمان آسیب های استخوان و مفاصل ، بهره گرفته می شود .
اختلالات گردش خون : کاربرد دیگر این دستگاه التیام وریدهای واریسی و فشار خون بالا می باشد .
بیماری های سیستم عصبی : این روش حتی برای درمان سردرد ، اختلالات خواب نیز موثر است .
بیماری های دستگاه گوارش : کاربرد دیگر این دستگاه ، درمان بیماری های دستگاه گوارش مانند گاستریت ، زخم معده و کولیت است .
بیماری های سیستم تنفسی : مغناطیس درمانی قادر به کمک در درمان آسم ، برونشیت و ذات الریه می باشد .
در پایان این بحث باید گفت که ، مغناطیس درمانی می تواند به عنوان یک روش درمانی مستقل و یا در ترکیب با روش های دیگر مانند ماساژ ، فیزیوتراپی و درمان دارویی مورد استفاده قرار گیرد . مزیت دستگاه مگنت تراپی این است که عوارض جانبی ندارد و واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کند.

 

 

انواع-دستگاه-مگنت-تراپی

 

انواع دستگاه مگنت تراپی

دستگاه مگنت تراپی در انواعی مختلفی و بر اساس معیارهای مختلفی طبقه بندی می شود .‌ یک طبقه بندی رایج این دستگاه بر اساس ثابت و قابل حمل بودن است.
دستگاه های ثابت اغلب در مراکز فیزیو تراپی به کارگرفته می شوند و اثر بخشی و تنظیمات بیشتری در مقایسه با نوع پرتابل دارند. دستگاه های سیار استفاده های خانگی و محدودی دارند.
این دستگاه ها را می توان با توجه به فرکانس میدان های مغناطیسی نیز تقسیم بندی نمود. بر اساس این معیار به دو نوع مگنت تراپی با فرکانس پایین و مگنت تراپی با فرکانس بالا دسته بندی می شود.

1. مگنت تراپی با فرکانس پایین

دستگاه مگنت تراپی با فرکانس پایین از میدان های مغناطیسی با فرکانس کمتر از 100 هرتز استفاده می کند . این روش معمولا برای درمان سندرم های درد مانند زانو درد ، پوکی استخوان ، آرتروز و سایر بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی استفاده می شود . علاوه بر این، می توان از آن برای بهبود گردش خون و تسریع ترمیم بافت پس از آسیب بهره گرفت.

2. مگنت تراپی با فرکانس بالا

در مقابل، مغناطیس درمانی فرکانس بالا از میدان های مغناطیسی با فرکانس بیش از 100 کیلوهرتز استفاده می کند . این روش معمولاً برای درمان بیماری های مرتبط با زوال سیستم عصبی مانند میگرن، افسردگی استفاده می شود. مغناطیس درمانی فرکانس بالا همچنین برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت کلی نیز تجویز می شود . یکی از تفاوت های اصلی این دو روش دستگاه مگنت تراپی ، عمق نفوذ بافت است. مغناطیس درمانی با شدت بالا با فرکانس پایین دارای عمق نفوذ بیشتری است ، که به آن اجازه می دهد به بافت های عمیق تر برسد . از طرف دیگر ، مغناطیس درمانی با فرکانس بالا به عمق بافت ها نفوذ نمی کند، اما به دلیل فرکانس بالا می تواند به بافت های بیشتری نفود کند .
همچنین لازم به ذکر است که از مغناطیس درمانی با شدت کم برای درمان درد و التهاب استفاده می شود ، در حالی که مغناطیس تراپی با شدت بالا برای تحریک بافت ها ، بهبود گردش خون و کاهش تورم به کار گرفته می شود.

درمان در کلینیک فیزیوتراپی ماهان با روش مگنت تراپی

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی روشی است که در آن با استفاده از آهنربا، سلامت فرد را تأمین کرده و به درمان بیماری‌ها می‌پردازند. بدن انسان و کره‌ی زمین به‌طور طبیعی میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی ایجاد می‌کنند. میدان‌های الکترومغناطیسی را نیز می‌توان به‌طور مصنوعی ایجاد کرد، مانند امواج رادیویی و تلویزیون. در کلینیک ماهان استفاده از مگنت تراپی توسط متخصصین این رشته برای درمان دردهای شما عزیزان، استفاده می‌شود.

ویدئوهای درمانی بیماران