الکترومکانیکال یا Electromechanical

الکترومکانیکال

دستگاه‌های آموزش راه رفتن با کمک الکترومکانیکال و روباتیک در توان‌بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند که زیر مجموعه روش مکانوتراپی است به بهبود راه رفتن بیماران پس از بروز استروک کمک کنند. این دستگاهها دارای اثرات مکانیکال و حرکتی در اندام، نواحی یا مفاصل دارند که به سه دستگاه اشاره می شود:

1. تراکشن کمر و گردن

فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات نوعی روش درمانی برای کاهش فشار ستون فقرات است. این روش درمانی در کاهش علایم ناشی از گردن درد های مزمن به دنبال کار طولانی با رایانه و کمردردهای مزمن ناشی از نشستن طولانی موثر است.

 

تراکشن کمر و گردن

 

کاربرد فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات

فشار بر ستون فقرات معمولاً به دلیل فتق، لیز خوردن یا تحلیل رفتن دیسک‌ها ایجاد می‌شود. همچنین با بالا رفتن سن افراد، دیسک‌هایی که بین استخوان‌های ستون فقرات قرار دارند، مایع خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، ستون فقرات فشرده می‌شودوتراکشن ستون فقرات در کاهش درد و علایم این بیماریها نتایج خوبی در پی دارد. رفع فشار بر ستون فقرات می‌تواند به دو نوع روش انجام شود:

  1. روش جراحی
  2. روش‌های غیر جراحی

جراحی رفع فشار بر ستون فقرات، جراحی شامل لامینکتومی و میکرودیسکتومی است. می‌توان گفت که فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات یک جایگزین ایمن و موثر برای رفع فشار بر ستون فقرات و رفع کمر درد است.

نحوه کارکرد تراکشن یا کشش ستون فقرات

درمان با تراکشن یا کشش ستون فقرات یک درمان غیر جراحی برای رفع فشار ستون فقرات است. این روش یک درمان کششی موتوری است که ستون فقرات در آن به آرامی کشیده می‌شود. در نتیجه این کشش، تغییر موقعیت ستون فقرات و چرخش آن باعث کاهش فشار بر دیسک‌ها و اعصاب ستون فقرات می‌شود.
این کاهش فشار داخلی به کاهش درد و التهاب در ناحیه کمر کمک می کند. به خصوص این روش برای درمان کمردرد ناشی از استرس و کمردرد مزمن که با افزایش سن بدتر می‌شود، مفید است.
در درمان غیر جراحی رفع فشار ستون فقرات، ستون فقرات به طور متناوب با استفاده از محاسبات دقیق کامپیوتر کشیده و شل می‌شود. تا تنش و کشش کافی برای دستیابی به نتایج مطلوب ایجاد شود. وقتی ستون فقرات توسط دستگاه کشیده می‌شود، مایعات از دست رفته ستون فقرات جبران شده و دیسک‌های ستون فقرات را ترمیم می‌کنند.
برنامه درمان مشکلات ستون فقرات همچنین ممکن است شامل سایر گزینه‌های درمانی برای کمک به تسریع نتایج درمان باشد، مانند: گرما درمانی و سرما درمانی و تحریک الکتریکی ومنوال تراپی و درای نیدلینگ

میزان موفقیت فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات

مرور متون رایج پزشکی اخیر نشان داد که نتایج بالینی درمان رفع فشار ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقرات در درصد بالایی از افراد مؤثر بوده است. اکثر بیماران دریافت کننده این روش پس از اتمام کل برنامه درمان، تسکین طولانی‌مدت پیدا می‌کنند.

 

دستگاه-سی-پی-ام-(اتوفلکس)

 

2. دستگاه سی پی ام (اتوفلکس)

سی پی ام یکی از دستگاه های مورد استفاده در کلینیک های فیزیوتراپی ماهان است که نقش موثری در بهبود عملکرد مفاصل دارد و روند بهبودی را سرعت می بخشد. دستگاه سی پی ام با ایجاد حرکت غیرفعال مداوم به حفظ و بهبود دامنه حرکتی مفاصل پس از آسیب دیدگی ها و یا پس از جراحی های ارتوپدی کمک می کند. محدودیت دامنه حرکتی از مهم ترین عوارض بیماری های مفصلی و پس از جراحی های ارتوپدی است که با راهکارهای فیزیوتراپی قابل بهبود است.
این دستگاه پرکاربرد در کلینیک های فیزیوتراپی با ايجاد حركت آهسته و مداوم و غير آرادی در مفاصل نقش موثری در کاهش عوارض ناشی از کاهش تحرک دارد. دستگاه سی پی ام با ایجاد حرکاتی در اندام ها و مفاصل کمک زیادی به بازایابی دامنه حرکتی در مفاصل آسیب دیده می کند. فیزیوتراپیست از این دستگاه برای کمک به ایجاد تحرک در مفاصل زانو ، لگن ‌، مچ پا ، شانه ، آرنج و مچ دست استفاده می کند.
زمانی که بیمار به دلیل شرایط بیماری و مشکلش قادر به انجام حرکات فعال نیست ، استفاده از این دستگاه برای کمک به کاهش عوارض ناشی از کاهش تحرک بسیار مناسب است. این روش درمانی نقش موثری در پیشگیری از خشکی مفاصل ، چسبندگی های بافتی و تخریب غضروف مفاصل دارد. دستگاه سی پی ام با حرکت دادن مفصل آسیب دیده در جهت صحیح ، سرعت مناسب و بطور مداوم با کمک به بهبود گردش خون ، به روند بازسازی بافت های آسیب دیده و کاهش التهاب و ادم ناشی از آسیب دیدگی کمک می کند.
جبران عدم تحرک مفصل یکی از مهم ترین کاربردهای این دستگاه است و در جلوگیری از ایجاد و پیشرفت چسبندگی در مفصل ، کاهش گرفتگی در مفصل ، کاهش درد پس از عمل جراحی ، بهبود جذب غذا در عضو آسیب دیده و کاهش زمان بهبودی پس از عمل جراحی از جمله مهم ترین مزایای استفاده از سی پی ام در کلینیک های فیزیوتراپی است. توانبخشی پس از جراحی های ارتوپدی بخصوص جراحی تعویض مفصل لگن و زانو از اهیت زیادی برخوردار است و این دستگاه به عنوان یک راهکار موثر در این جهت شناخته می شود.

موارد کاربرد سی پی ام

  • پس از جراحی های تعویض مفصل
  • پس از جراحی های ارتوپدی
  • پس از جراحی های بازسازی مفاصل آسیب دیده
  • پس از جراحی چسبندگی های کپسول مفصلی
  • پس از جراحی روتاتور کاف‌‌

فواید سی پی ام

  • کاهش و از بین بردن درد
  • افزایش انعطاف پذیری مفاصل
  • بهبود گردش خون
  • پیشگیری از ایجاد چسبندگی در بافت های آسیب دیده بدن
  • افزایش سرعت ترمیم رباط های آسیب دیده
  • تسریع بهبودی پس از آسیب های ورزشی
  • کاهش تورم و التهاب در بافت آسیب دیده بدن
  • پیشگیری از کوتاهی مفاصل
  • افزایش دامنه حرکتی مفاصل
  • بازسازی غضروف های آسیب دیده
  • پیشگیری از ضعف عضلانی در دستگاههایی که به ایزوکینتیک وحرکات مقاومتی نیز مجهز هستند
  • کاهش خشکی مفاصل
  • کاهش زمان بازگشت دامنه حرکتی طبیعی مفصل
  • تسهیل حرکت مایع سینوویال در اطراف مفصل آسیب دیده

 

فیزیوگان

 

3. فیزیوگان

فیزیوگان با اعمال مقادیر اندک و هدفمند نیرو، کمترین میزان که بیش از یک ضربه احساس نمی شود – در قسمتی از سیستم اسکلتی عضلانی که نیاز به تنظیم دارد ، کار می کند. پس از قرار دادن ابزار بر روی بدن ، یک سری ضربه های ملایم بدون درد وارد می کند که مفاصل را به اندازه کافی جابجا می کند تا فشار عصبی را کاهش دهد یا یک هماهنگی کوچک را که باعث مشکلات جدی تعادل می شود را اصلاح کند.
تنظیمات دستگاه به ما امکان میدهد آن را در سطوح مختلف قدرت برنامه ریزی کنیم و در عین حال اطمینان حاصل کنیم که مقدار نیروی وارد شده یکنواخت باقی می ماند.
فیزیوگان به قدری ظریف در کار است که بدن بدون فشار و مقاومت به آن اجازه می دهد تا تاثیر خود را بگذارد ، در صورتی که کار سنتی منوآل تراپی بدن در مقابل درمان دستی مقاومت نشان می دهد. فقدان مقاومت عضلانی نه تنها باعث می شود که این روش موثر باشد ، بلکه به آن امکان می دهد سریعتر عمل کند. در واقع فیزیوگان میتواند یک حرکت درمانی را تا صد برابر سریعتر از یک حرکت درمانی دستی استاندارد انجام دهد. تنظیمات مختلف دستگاه در ابزار فیزیوگان (تفنگ کایروپرکتیک) به ما این امکان را میدهد که در قسمت های مختلف بدن و برای انواع مشکلات از آن استفاده کنیم.

تجهیزات الکترومکانیکال در کلینیک فیزیوتراپی ماهان

الکترومکانیکال از تجهیزات درمانی فیزیوتراپیست ها است که پس از سکته مغزی، افرادی که آموزش راه رفتن با وسایل الکترومکانیکی همراه با فیزیوتراپی را دریافت می کنند، نسبت به افرادی که این نوع تمرینات را بدون این وسایل دریافت می کنند، بهتر می توانند بدون کمک راه بروند نقش نوع دستگاه هنوز مشخص نیست. در فیزیوتراپی ماهان تراکشن کمر و گردن، سی پی ام و فیزیوگان مفاصل اندام تحتانی وفوقانی توسط فیزیوتراپیست های مجرب انجام می‌گیرد.

ویدئوهای درمانی بیماران