10 تا از بهترین روش‌ های مکنزی برای بهبود دیسک کمر

روش‌های مکنزی از جمله درمان‌های منوال تراپی است که برای تسکین دردها و حتی درمان دیسک کمر مفید است. در این تمرینات قرار است تا با اجرای برخی حرکات باعث قرار گرفتن مهره‌های کمر در وضعیت مناسب شده و به ‌این ‌ترتیب اصلاح کلی در وضعیت بدن انجام شود. در عین ‌حال از روش‌های مکنزی برای جا افتادن دیسک کمر و رفع علایم خطرناک مانند بیرون ‌زدگی دیسک نیز استفاده می‌کنند.

روش های مکنزی دیسک کمر را باید در ردیف درمان‌های طب فیزیکی بدن قرار دهیم. چرا که بر پایه اجرای حرکت‌های خاص کششی به ‌جهت قرارگیری مهره‌های ستون فقرات در موقعیتی مناسب تنظیم شده ‌است. در این مقاله از تیم فیزیوتراپی ماهان قصد داریم تا از منوال تراپی برای دیسک کمر بر پایه تکنیک‌های مؤثر مکنزی صحبت کنیم.

منوال تراپی برای دیسک کمر چیست؟

بیماران با مشکلات ستون فقرات گاهاً از چنان محدودیتی رنج می‌برند که انجام هر نوع حرکت کششی برای رها شدن فشار عضلانی و یا جا افتادن دیسک میان مهرها در شرایط مناسب ناتوان هستند. در این ‌صورت به اجرای حرکت‌های هدفمند کششی نیاز دارند. به این نوع همیاری از طریق مانور دستی فیزیوتراپ در ناحیه ستون فقرات برای اجرای حرکت‌های سودمند اصطلاحاً منوال تراپی برای دیسک کمر گفته می‌شود.

روش های مکنزی دیسک کمر

البته منوال تراپی خود شامل دسته ‌بندی بزرگی از تکنیک‌های متنوع مانور دستی است. تکنیک‌هایی که به اشکال گوناگون و در اندام‌های مختلف بدن برای کشش و رهاسازی تاندون‌ها و عضلات سودمند هستند. روش های مکنزی دیسک کمر یکی از همین تکنیک‌های مؤثر در منوال تراپی است. هدف از روش‌های مکنزی باز کردن تاندون‌های میان مهره‌ها و ایجاد کشش در بافت عضلانی ناحیه اطراف کمر است. روش‌های مکنزی در کل برای بهبود عضلات چرخاننده و مفاصل تحت حرکت زیاد سودمند است. اگر چه از این روش در بخش‌های مختلف بدن استفاده می‌شود؛ اما بخش برجسته از روش مکنزی برای کاهش دردهای کمری و بهبود موقعیت مهره‌های ستون فقرات در کنار یکدیگر است.

تمرینات مکنزی برای کمر درد

تمرینات مکنزی برای کمر درد

تمرینات مکنزی برای کمر درد مجموعه‌ای از حرکات را شامل می‌شود که بیمار از پس اجرای آنها برمی‌آید. اما اگر توان اجرا نداشته باشد، از کمک فیزیوتراپ برای اجرای کامل این حرکات استفاده خواهد کرد. بهترین این حرکات برای رهاسازی فشار عضلانی ناحیه کمر و جا انداختن مهره‌های ستون فقرات و در نهایت بهبود وضعیت دیسک میان مهره‌های کمر به قرار زیر هستند:

کشیدن پاها به داخل شکم

برای اجرای این حرکت ابتدا به پشت بر روی زمین دراز بکشید و سپس سعی کنید تا پاها را جمع کرده به داخل شکم برسانید. این کار می‌تواند با خم شدن یک پا و یا هر دو پا به شکل همزمان اجرا شود. در هر بار اجرای این تمرین ۱۰ الی ۲۰ بار و هر بار به مدت زمان ۱۰ ثانیه این حرکت را انجام دهید.

کشیدن پاها به داخل شکم

2) تمرینات کششی تقویت عضلات لگن

در اجرای این تمرین ابتدا بر روی زمین دراز بکشید و مادامیکه یکی از پاها خم شده ‌است، پای دیگر را از روی زمین بلند کنید. برای تقویت بیشتر و اجرای ساده‌تر می‌توانید از حمایت یک کش و یا طناب متصل به پا برای بلند کردن از روی زمین استفاده کنید. این تمرین از روش های مکنزی دیسک کمر است که پاسخ خوبی برای بهبود شرایط مهره‌های انتهایی ستون فقرات می‌باشد.

3)  تقویت عضلات گردن با خوابیدن بر روی شکم

برای اجرای این حرکت کافی است بر روی شکم به زمین دراز بکشید و سپس بازوهایتان را در کنار بدن ستون کنید تا اندکی شانه‌ها از روی زمین فاصله بگیرند. حالا می‌توانید سر خود را به طرفین حرکت داده و در انتهای هر حرکت برای چند ثانیه متوقف کنید. در هر بار تمرین روش های مکنزی دیسک کمر این حرکت را برای مدت زمان ۵ الی ۱۰ دقیقه انجام دهید.

خوابیدن بر روی شکم و تکیه بر آرنج‌ها

4) خوابیدن بر روی شکم و تکیه بر آرنج‌ها

برای اجرای این حرکت لازم است تا بر روی شکم بر زمین دراز بکشید و سپس بازوهای خود را ستون کرده، بخش بالاتنه را از روی زمین بلند کنید. دقت کنید که حین اجرای این حرکت لازم است تا شکم در تماس کامل با زمین باشد. سپس سعی کنید که بالاتنه را تحت فشار بالا نگه دارید. این تمرین را برای مدت زمان ۱۰ الی ۲۰ ثانیه انجام دهید. حرکت پیش رو از جمله بهترین روش های مکنزی دیسک کمر برای جا افتادن مهره‌های پایین ستون فقرات است.

5) کشش کمر با اهرم کردن دست‌ها

یک حرکت مؤثر برای جا انداختن مناسب مهره‌ها در بخش‌های پایینی از ستون فقرات است. در این تمرین نیز بر روی شکم دراز بکشید و کف دست‌ها را بر روی زمین گذاشته و با ستون کردن بازوها سعی کنید که بخش بالاتنه خود را تا حد ممکن از روی زمین بلند کنید. در هر بار تمرین روش های مکنزی دیسک کمر این حرکت را برای ۱۰ بار و هر بار به مدت ۵ ثانیه انجام دهید. این حرکت از بهترین تمرینات مکنزی برای کمر درد است.

کشش کمر در حالت ایستاده

6) کشش کمر در حالت ایستاده

یک حرکت آشنا برای بهبود وضعیت حرکت کمر که احتمالا در پایان نشستن‌های طولانی و برای رهاسازی خشکی کمر اجرا می‌کنید. کافی است در حالت ایستاده دست‌هایتان را بر پشت کمر بچسبانید و محکم فشار دهید. یک نوع حرکت کششی ساده که برای رهاسازی عضلات کمر از حالت خشکی و در نهایت احساس خوب پس ‌از خستگی روزانه نیز مفید است. افراد با عارضه دیسک کمر بهتر است که هر ۲۰ دقیقه یک‌بار این حرکت مفید را هر بار به مدت ۲۰ ثانیه انجام دهند.

تمرینات کششی تقویت عضلات لگن

7) تقویت عضلات لگنی

بر روی دو پا بایستید و عضلات شکمی خود را سفت کنید. سپس ناحیه شکم در اطراف ناف را به سمت داخل منقبض سازید. در این موقعیت لگن خود را به مانند حالتی که گویا حرف S را می‌کشید، تکان بدهید.

حرکت تعادلی روی انگشتان پا

8) حرکت تعادلی روی انگشتان پا

برای اجرای این حرکت کافی است بر روی زمین دراز بکشید و دست‌ها و پاها را از یکدیگر دور کنید. در این حالت باید بتوانید تعادل بدن خود را بر روی آرنج‌ها و انگشتان پاها حفظ کنید. این حرکت را به مدت ۵ ثانیه تکرار کنید.

9) جابه‌جایی مهره‌های ستون فقرات با دراز کشیدن بر روی بالش

رو به شکم دراز بکشید و یک بالش با ارتفاع مناسب را در ناحیه حد فاصل شکم تا لگن زیر اندام خود قرار دهید. در این موقعیت بازوها را در کناره‌های بدن رها کنید. حالا می‌توانید سر خود را به پهلوها چرخانده و یا بالا و پایین کنید. این حرکت از بهترین روش های مکنزی دیسک کمر است که برای تقویت مهره‌های بالایی ستون فقرات سودمند است.

تمرین پلانک برای تقویت عضلات کمر

10) تمرین پلانک برای تقویت عضلات کمر

آخرین حرکتی که از روش های مکنزی دیسک کمر معرفی می‌کنیم، اگر چه از سخت‌ترین آنها است؛ اما تأثیر عمیق بر بهبود علایم دیسک کمر دارد. این حرکت همان پلانک است که در نزد ورزشکاران حرفه‌ای کاملاً مورد توجه قرار دارد. روی شکم دراز بکشید و بالاتنه خود را بر روی ساعد نگه دارید و در این حالت شانه‌ها را تا روی آرنج جابجا کنید. سپس بخش پایین‌ تنه را روی انگشتان پا به حالت افقی با زمین بالا نگه دارید.

بهترین تکنیک خلاصی از دردهای ستون فقرات

روش های مکنزی دیسک کمر از بهترین تکنیک‌ها برای رهایی از دردهای مزمن ستون فقرات است که حتی در قرارگیری مهره‌ها جای خود تأثیر می‌گذارد. اما بهتر است که قبل ‌از اجرای این حرکات یک برنامه معاینه پزشک و سپس مشاوره فیزیوتراپ را سپری کنید. حرکت‌های مکنزی برای صاف کردن ستون فقرات سودمند است و در مواردی از قبیل جلوگیری انحنای ستون فقرات تاثیری ندارد. بنابراین لازم است که به درستی برای مشکلات ستون فقرات اجرا شوند. اگر از مشکلات ستون فقرات رنج می‌برید می‌توانید از خدمات گروه فیزیوتراپی ماهان برای اجرای حرکات مکنزی و تکنیک های منوال تراپی برای دیسک کمر بهرمند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *